Forside > Siste Nytt > Kjenner ikke rettighetene ved flyforsinkelse

Kjenner ikke rettighetene ved flyforsinkelse

23. september, 2014
Forbrukerrådets undersøkelse viser at kun 14 prosent vet når de har krav på mat og drikke hvis flyet ikke går i tide.

Det er svært frustrerende når flyet er forsinket, og det blir ikke bedre når sulten gjør seg gjeldende, og blodsukkeret er på nivå med rullebanen. Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet i anbefaler deg derfor å sette deg inn i rettighetene dine.

Hemmelighetsfulle flyselskap

– Flyselskapene skal jo sørge for at du får mat og drikke, men vi synes de er altfor hemmelighetsfulle om rettighetene, poengterer hun.

Venterom på flyplass. Foto.

Foto: Colourbox.com

Slik unngår også flyselskapene klager i ettertid. Folk vet jo ikke hva de ikke har fått, påpeker Flønes, som er direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Rettighetene dine avhenger av hvor langt du skal, og hvor lenge du har ventet. Det er relativt komplisert, og derfor har Forbrukerrådet utviklet en kalkulator som regner det ut for deg.

Spør kalkulatoren hva du har krav på.

Noen selskap sender ut SMS når flyavganger er forsinket, men Forbrukerrådet er ikke fornøyd med informasjonen.

– De bør sende en lenke til alle relevante muligheter, og de kan gjerne bruke vår kalkulator. Vi vil ha full åpenhet og alle rettigheter. Når vår undersøkelse viser at bare 14 prosent vet hva de har krav på, forteller imidlertid det at forbrukerne selv må slå i bordet for å få mat og drikke når flyene står, understreker Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Rettigheter i lomma

Forbrukerrådets kalkulator for flyrettigheter regner ut hva du har krav på når du taster inn hvor du skal, og hvor lenge du har ventet. Sørg derfor for å legge forbrukerrådet.no/fly på mobilen din, så har du det når du trenger det. Den regner også ut rettighetene dine ved innstillinger, mistet bagasje og overbookinger.

Statistikk ventemat