Forside > Siste Nytt > Kniver om tronen med bank på mobil

Kniver om tronen med bank på mobil

29. oktober, 2015
Moderniseringen av betalingssystemene kan bli en suksess i Norge fordi vi tidlig, allerede i første fase, tok så stort hensyn til både sikkerhet og personvern at dette aldri ble noe problem for forbrukere og myndigheter.

Sparebank1 har meldt at de kjøper den norske delen av mCASH, samtidig som det blir varslet at Valyou avvikles. I sum tror likevel Forbrukerrådet at dette betyr styrket konkurranse i markedet for nye betalingstjenester.

De store med egne løsninger

De større bankgrupperingene har nå alle sine mobilbaserte betalingsløsninger. Og lagoppstillingene er som følger; Sparebank1 med mCASH, DNB har Vipps, Eika-gruppa med Eika Safe og Snapcash, Danske Bank med MobilePay. Det gjenstår for Nordea å lansere sin, men de har varslet at det kommer.

Kvinne med smarttelefon. Foto.

Foto: Colourbox.com

Vi går inn i en periode hvor aktørene kniver om å bli den foretrukne løsningen.

Det er ikke lett å vite hvilke av disse betalingsløsningene som vil vinne konkurransen. Alle mener nok at deres løsning har noen fordeler de andre ikke har. Forbrukerrådet håper at den løsningen som tar personvernet på størst alvor, vil stå igjen som vinner i konkurransen.

Det ville vært stilig om vi, f.eks. i 2030, kunne si at moderniseringen av betaling til slutt ble en suksess i Norge, fordi vi tidlig, allerede i første fase, tok så stort hensyn til både betalingssikkerhet og personvern at dette aldri ble noe problem for forbrukere og myndigheter.

Forbrukerne må stille krav

Men da må vi ha forbrukere som er i stand til å forstå hvordan personvernet håndteres, og som stiller krav til håndteringen. Det er ikke nødvendigvis så enkelt i dag. Utviklere må motarbeide snirklete og utilgjengelige vilkår. Vi har noen råd på hvordan gjøre det, og vil i fortsettelsen bidra til at det blir lettere for forbrukere å gi ros og ris til utviklere.

Vi er avhengige av at det finnes en mentalitet i utviklingsmiljøene som tar personvern på aller største alvor. Utviklere har tradisjonelt vært opptatt av personvern, i alle fall sitt eget. Når det kommer til nye betalingsløsninger for forbrukere, har vi opplevd at bransjerepresentanter i debatter bagatelliserer personvernutfordringene. Det er uforståelig og til skade for norsk IT-bransjes mulighet for å utvikle fremtidens fremste betalingsløsninger.

Vi trenger et slagkraftig og operativt tilsyn. Vi har Datatilsynet som skal ivareta personvernet i Norge. Det er politikernes oppgave å ruste tilsynet, slik at det blir effektivt. Tilsynet på sin side må ha vilje til å utøve myndighet. I sommer slo tilsynet fast at det i fremtiden vil «…være umulig å bevege seg med sin mobil utenfor hjemmet, uten at man selv rapporterer lokasjon og sine interesser til ulike aktører. Din aktivitet og dine interesser vil, uten at du aner det, bli underlagt budgivning og kjøpslåing mellom store aktører som vil by på hvilken mulighet du har for å bruke penger og foreta et kjøp av akkurat deres produkt.»

En ting er å slå fast at dette KAN bli virkeligheten. Men vi må også kunne forvente at tilsynet griper inn – og motvirker det.