Forside > Siste Nytt > Korona i forbrukerhenvendelsene
Forbrukerrådets ti på topp liste første halvår 2021 viser kraftig økning for oppussing og strøm. Men vi er fremdeles mest misfornøyde med bruktbiler.

Husleie er også noe mange lurer på. Forbrukerrådet vil derfor jobbe med endringer i husleieloven under valgkampen. Mange har spørsmål om oppussing, noe som kan skyldes den hjemmenære situasjonen korona har satt oss i, viser halvårstall fra Forbrukerrådet.

Det var 23640 forbrukere som tok kontakt med spørsmål i forbindelse med kjøpte varer og tjenester i første halvår 2021. Det er en nedgang på 3,9 prosent fra samme periode i fjor.

strand.foto
Foto: Forbrukerrådet

− Korona-epidemien påvirker hva folk spør oss om, sier Caroline Skarderud jurist i Forbrukerrådet.

Fall for reiser

− Vanligvis får vi mange spørsmål om hvilke rettigheter folk har når ferieturen ikke går som planlagt. Når vi alle har måttet holde oss hjemme, så har ni av ti henvendelser om pakkereiser forsvunnet, kultur- og underholdning faller nesten like mye, sier Skarderud.

Kurs, reiseforsikring, reisebyrå, hoteller og transport som fly og båt er alle mer enn halvert siden samme periode i fjor. En god del av henvendelsene skyldes kanselleringer av flybilletter og forslag om sletting av bonuspoeng.

Livet hjemme har derimot gitt en økning i andre henvendelser.

Henvendelser 2021 – Første halvår
Marked 2021 2020 Endring
1. Bruktbil 2556 2413 6 %
2. Husleie 1320 1084 22 %
3. Innredning og møbler 890 938 -5 %
4. Byggevarer 834 628 33 %
5. Strøm og nettleie 827 347 138 %
6. Håndverkertjenester 786 639 23 %
7. Flyselskap 729 1336 -45 %
8. Hvitevarer og oppvarming 678 499 36 %
9. Klær, sko og vesker ol 627 576 9 %
10. Bobil, MC ol 588 618 -5 %

Økning for oppussing

− Hjemmekontor og mindre reising har nok fått mange til å pusse opp hus og hytter, mener Skarderud og viser til økning i spørsmål fra folk som lurer på hvilke rettigheter de har ved kjøp av byggevarer som er opp 33 prosent. Kategorien «hvitevarer og oppvarming» er opp 36 prosent.

Hjemmekontor har sannsynligvis også gitt oss bedre tid til å sjekke hva vi betaler for strømmen.

Strøm i støtet

Økende strømpriser og mye medieoppmerksomhet om dette, gjør at antallet henvendelser er mer enn doblet siden første halvår i fjor.

− Det lønner seg å ta tak i strømregningen.  Så sjekk strømavtalen og sammenlign med beste tilbud på strømpris.no. Veldig mange betaler altfor mye for strømmen. Det er enkelt og gratis å bytte strømavtale, sier Skarderud.

Bilde av ansatt: Henrik Ebne
Henrik Ebne
Kommunikasjonsrådgiver
(+47) 926 36 422
henrik.ebne@forbrukerradet.no
Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker