Forside > Siste Nytt > Kraftig økning i klager på nettfeller

Kraftig økning i klager på nettfeller

3. november, 2016
Tenk deg om før du klikker på annonser for gratis prøvepakker eller konkurranser med fantastiske premier. Antallet klager skyter i været, viser tall fra Forbrukerrådet/Forbruker Europa.

Gratis prøvepakker viser seg ofte ikke å være gratis likevel. Konkurranser med «flotte premier» ender ofte med et uønsket abonnement, som er vanskelig å si opp. Dermed kan du oppleve at det trekkes penger fra bank- og kredittkort mot din vilje.

Antallet klager på nettsvindel øker kraftig i Norden. Bare fra i fjor til i år har antallet klager økt med 34 prosent, fra 1820 saker i fjor til 2443 klager i år, viser tall fra European Consumer Centre-nettverket (ECC). ECC-kontorene er et europeisk nettverk av forbrukerkontorer, som behandler forbrukersaker over landegrensene innen EU.

Ikke klikk!

Ofte starter problemene etter at forbrukeren har akseptert et tilbud på en vare eller en tjeneste som markedsføres som enten gratis eller svært billig. Tilbudet kan for eksempel gjelde nettdating, sminkeprodukter eller helseprodukter som slankepiller og kremer. Tilbudet kan også innebære å bli med på produkttester eller delta i konkurranser.

– Mange forbrukere mottar feil informasjon om produktet eller på hvilke vilkår tilbudet blir gitt. Dermed ender folk ofte opp med et uønsket abonnement, sier Ragnar Wiik, direktør i Forbruker Europa.

  • Kraftig økning i klager på abonnementsfeller

    Ikke del personlig info

    For å få benyttet seg av tilbudet må man ofte oppgi kortinformasjon eller annen personlig informasjon.

    – Ikke oppgi navn, adresse, kjønn, alder, telefonnummer eller nummer på bank- eller kredittkort. Abonnementsfeller er vanskelige å vurdere. I noen tilfeller klikker for eksempel forbrukeren på en ordreknapp som sier «neste» eller «velg», mens man i realiteten aksepterer en bindende avtale. Det skal stå «kjøp nå» eller lignende på denne knappen, sier Wiik.

    Nylig ble to norske firmaer, Staminex og Vitaliv, idømt overtredelsesgebyr i Markedsrådet. Avgjørelsen i Markedsrådet ble begrunnet med at det ikke fremkom klart nok for forbrukerne at de i bestillingsprosessen inngikk en avtale som medførte en forpliktelse til å betale.

    – Hvem som helst kan derfor ende opp i en abonnementsfelle. Den mest effektive måten å unngå dette på er å holde seg unna slike annonser. Blir du likevel lurt, kan Forbruker Europa gi gratis hjelp, sier Wiik.

    Slik unngår du å bli lurt

    1. Undersøk hvem du inngår avtalen med. Det er ikke sikkert kontaktinformasjonen på firmaets nettside er korrekt. Undersøk firmaet på nettsiden who.is, her kan du finne ut i hvilket land domenenavnet er registrert.
    2. Søk opp firmaet – et enkelt google-søk kan spare deg for masse problemer i etterkant. Hvor gode eller dårlige er firmaets brukeromtaler, og hva er andre forbrukeres erfaringer?
    3. Les gjennom avtalevilkårene, spesielt avsnittene om innholdet av avtalen, oppsigelsesvilkår og bruk av angrerett. Ikke glem å lese det med liten skrift!
    4. Bruk sunn fornuft! Er et tilbud for godt til å være sant, er det som regel det.