Forside > Siste Nytt > Kraftig økning i spørsmål om kjøp av bolig i første halvår 2019

Kraftig økning i spørsmål om kjøp av bolig i første halvår 2019

3. juli, 2019
Forbrukerrådet har i løpet av et halvt år fått 28 125 spørsmål inn til vår veiledningstjeneste. Det er en markant økning i spørsmål om kjøp av både ny og brukt bolig.

Spørsmål om bruktbolig økte med 58 prosent. For oppføring og kjøp av ny bolig var økningen på 54 prosent i forhold til i fjor.

– Vi vet ikke hvorfor flere tar kontakt med oss om boligkjøp. Det kan være en følge av debatten rundt revisjon av dagens lov for kjøp av bruktbolig, hvor vi har fått igjennom at kjøper skal få bedre informasjon om boligen før kjøp enn tidligere, sier leder for forbrukerdialog Pia Cecilie Høst.

Mann prater med megler på visning. Foto.

Foto: Ole Walter Jacobsen

– Får du problemer etter kjøp av en brukt eller ny bolig, så kan vi gi råd og veiledning. Selger har ansvar for feil du ikke er blitt opplyst om. Og du kan klage i fem år etter kjøp, legger Høst til.

Slik klager du på et boligkjøp.

Forbrukerne spør mest om bruktbil, husleie og håndverkertjenester. Det er også en økning i spørsmål om håndverkertjenester knyttet til bolig og transport.

Slik klager du på bruktbil.

Flere lurer på sine rettigheter ved flyreiser

Spørsmål om flyreiser økte med 31 prosent i forhold til året før. De fleste sjekker rettighetene sine digitalt. Over 400 000 passasjerer har brukt flyrettighetssjekken eller flysidene våre på nett siden 1. januar. Det er en økning på 28 prosent i forhold til samme periode i fjor.

– Vi har i løpet av halvåret opplevd både Max-fast og SAS-streik. Det har ført til større pågang hos oss, og mer skal det bli. SAS har varslet kaos i sommer. Vårt råd er først å ta kontakt med flyselskapet ved innstillinger og kanselleringer. Deretter kan du enkelt finne ut hva du har rett på med vår digitale tjeneste flyrettighetssjekken, sier Høst

Slik sjekker du flyrettighetene dine.

Russebusser i farta

Tallene viser også at det er en økning i antall spørsmål om russebusser. Kategorien som bussene faller inn under, har økt med 25 prosent, og når vi analyserer tallene, ser vi at økningen blant annet skyldes russebussene.

– Vi setter pris på at forbrukere tar kontakt når det er snakk om kjøretøy for ungdom. Russen er en gruppe som ikke er vant med handel, og som lett kan bli lurt, forteller hun.

– Sjekk våre råd før du kjøper russebil og effekter på forbrukerrådet.no. Få bussen undersøkt før kjøp på et verksted, og skriv kontrakt. Får du likevel problemer, kan vi hjelpe deg med råd og veiledning. Vi kan også mekle mellom deg og selger om dere ikke blir enige, sier Høst.

Slik får du den beste russebussen.

Flest tar kontakt etter et butikkjøp

Når folk tar kontakt, så spør vi hvor og av hvem de har kjøpt varen eller tjenesten. Årsaken er at du har forskjellige rettigheter avhengig av om du har kjøpt noe av en privatperson, en forretning eller i en nettbutikk.

– Tallene viser at netthandel står for kun 21 prosent av spørsmålene. Handler du varer på nettet, så har du fjorten dagers angrerett. Det har du ikke når du går i en forretning. Da er det viktig å handle et sted som tilbyr åpent kjøp, kan Høst fortelle.

– Vi anbefaler folk å bruke debetkort med VISA eller MasterCard, eller kredittkort når de handler på nett. Årsaken er at du sikrer deg mot konkurs eller svindel. Betal aldri på forhånd fra konto eller kontant. Da har du ingen sikkerhet om noe går galt, avslutter Pia Cecilie Høst.

Slik kan du klage til banken når du har brukt kort.

Henvendelser Antall  Endring i %
Bruktbil 3292 -22 %
Husleie 1714 +45 %
Håndverkertjenester 1420 +41 %
IKT-produkter 1337 -15 %
Møbler 1088 -11 %
Flyselskap 842 +31 %
Andre transportmidler 836 +25 %
Hvitevarer 743 -4 %
Strøm 726 -1 %
Klær og sko 721 -12 %