Når du sender en SMS for å bestille legetime, kan det hende du blir belastet med et gebyr. Det har Helsedirektoratet erklært ulovlig. Likevel fortsetter praksisen, og teleselskapene formidler det. Anne Kristin Vie er fagdirektør i Forbrukerrådet, og ber Telenor og Telia vise at de tar ansvar og rydder opp.
– Vi sendte dem brev om dette i vår. Telia har ikke svart, mens Telenor sa de ville vente på en rettssak. Den blir det ikke noe av, og da må de rett og slett forholde seg til at Helsedirektoratet har slått fast at denne praksisen er ulovlig.
Forbrukerrådet henvender seg nå igjen til teleselskapene, og sier det er slutt på tålmodigheten.
– Vi vet at legekontorene kan velge seg en leverandør som sender regningen dit den skal; nemlig til deres eget kontor. Når legene ikke følger opp, vender vi oss derfor nå til Telenor og Telia for å se til at regelverket blir fulgt, avslutter Anne Kristin Vie, fagdirektør i Forbrukerrådet.