Forside > Siste Nytt > La oss ringe billig

La oss ringe billig

31. oktober, 2016
Det vitner om dårlig service når ikke flere offentlige virksomheter bytter ut dyre telefonnumre.

Landets største kommune, Oslo, har nå varslet at de skal bort fra sitt femsifrede nummer og over til et ordinært telefonnummer i løpet av høsten. Det er på tide. Så langt har du som innbygger i Oslo betalt mer når du ringer inn til kommunen enn om du bodde i en av nabokommunene. I tillegg har du også gitt operatørene økte inntekter.

Bør ikke koste ekstra

God service til innbyggerne betyr enkel tilgang til offentlige etater. Det inkluderer å kunne ringe til sykehuset, politiet eller kommunen sin uten at det skal koste ekstra. I dag er det over 20 offentlige virksomheter som fremdeles benytter seg av femsifrede nummer. Av disse er flere sykehus og helseforetak, store kommuner, samt offentlige etater. Private bedrifter unngår å bruke femsifret telefonnummer. Dette bør også offentlige virksomheter følge opp.

Foto: Ole Walter Jacobsen

Foto: Ole Walter Jacobsen

Trenger ikke huske

Femsifret nummer ble i sin tid innført fordi de skulle være enklere for folk å huske. I dagens digitaliserte samfunn, er ikke hovedargumentet for femsifrede nummer – nemlig at de er lettere å huske, så viktig lenger. Nettopp derfor valgte Forbrukerrådet for nesten to år siden å gå bort fra sitt femsifrede nummer. Det ble ikke riktig å opprettholde en ordning som gjør at det er ekstra kostbart å ringe når det er behov for det. Det var enkelt å bytte til et vanlig telefonnummer, og vi har bare fått gode tilbakemeldinger på dette.

Tjener mobiloperatørene

En ti minutter lang samtale vil som regel koste et sted mellom tjue og tretti kroner med femsifret nummer, avhengig av hvilken operatør man har. Dette er en unødvendig ekstraavgift som går rett til mobiloperatørene. Konkurransepress på disse prisene er ifølge Nasjonal kommunikasjonsmyndighet for liten og prisen for høy. Hovedgrunnen kan være at innbyggerne ikke kan velge nummeret bort, og er dermed låst fast i en ordning som ikke er servicevennlig.

Bytt nummer

Kort oppsummert: Private bedrifter unngår å belaste brukerne med denne ekstraavgiften. Det er dårlig service overfor innbyggerne å bruke korte, dyre telefonnumre. Til tross for det opprettholdes denne ordningen i over 20 offentlige virksomheter. Det er på tide at det offentlige avvikler det dyre telefonnummeret. Det er det eneste riktige.