Forside > Siste Nytt > Lettbente tiltak gir ikke tilstrekkelig forbrukervern mot aggressiv kredittmarkedsføring

Lettbente tiltak gir ikke tilstrekkelig forbrukervern mot aggressiv kredittmarkedsføring

4. april, 2017
Regjeringens offensiv i markedet for forbrukslån går ikke langt nok for å stanse aggressiv markedsføring, mener Forbrukerrådet.

– Vi er skuffet over at det beste forslaget til forskrift for god kredittmarkedsføring ikke nådde opp, sier fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, Jorge B. Jensen.

Foto: NTB Scanpix

Ny forskrift innebærer at det ikke skal fremheves hvor lett tilgjengelig forbrukslån kan være.

– Det holder ikke bare å mene at markedsføring av forbrukslån må skje på en ryddig måte – uten at vi får tilstrekkelige tiltak i loven. Altfor mange nordmenn rammes av aggressiv markedsføring, noe som særlig går utover sårbare forbrukere, sier Jensen.

I dag er det mulig å få høye lån på minuttet, og rentesatsene kan være skyhøye. Norske forbrukere kan i dag låne 1000 kroner i én måned til en effektiv rente på 5641 prosent.

Forbrukerrådet er positiv til at forskriften kan bidra til å bremse aggressiv markedsføring noe, men kunne ønske at det ble satt mer fokus på hvordan butikkene, uten sakkyndige selgere, pusher kreditt.

– Butikkassa er en dårlig arena for å treffe veloverveide og rasjonelle beslutninger om noe så viktig som kreditt, sier Jensen.

To gode nyheter

Blant de gode tiltakene som nå kommer, er ny forskrift til hvordan kredittkortselskapene skal fakturere kundene.

– Her har finansministeren og hennes politiske stab tatt et viktig steg for et mer balansert kredittmarked, sier Jensen.

– I dag er det mange som bare fakturerer et minimumsbeløp, og dermed forleder kundene til å betale mindre enn hva de bør gjøre. Det har ført til at mange har dratt med seg mer gjeld enn nødvendig fra måned til måned, sier Jensen. Han er glad for at det nå blir slutt på dette, også blant de mest aggressive kredittkortselskapene.

Gjeldsregister gjort mulig

Videre er Forbrukerrådet positiv til at nødvendig regelverk kommer på plass for å etablere et gjeldsregister i Norge.

– Vi har aldri betvilt viljen til å få til dette hos Barne- og likestillingsdepartementet, og synes det er gledelig at regelverket endelig kommer på plass, sier Jensen. – For forbrukere er det viktig at ikke bare kredittkortselskapene, men også de selv får tilgang til informasjon i gjeldsregisteret, slik at det blir lettere å få kontroll og oversikt over egen økonomi.

Han mener det blir viktig framover å sikre flere typer gjeld inn i gjeldregisteret, som for eksempel boliglån og studielån, i tillegg til forbrukslån.

– I dag finner det ingen samlet base over husholdningers gjeld. Det er et savn for forbrukere som ønsker å ha kontroll over egen økonomi.

 

Pressekontakt / Kommunikasjonsrådgiver
(+47) 995 69 273
gbt@forbrukerradet.no

Regjeringens nye tiltak i markedet for forbrukslån:


  • Strengere regler for markedsføring av forbrukskreditt
  • Lov om gjeldsinformasjon, et såkalt gjeldsregister
  • Krav til fakturering av kredittkortkortgjeld

Abonner på vårt nyhetsvarsel