Forside > Siste Nytt > Lite prisverdig prisinformasjon fra kommunene

Lite prisverdig prisinformasjon fra kommunene

25. februar, 2015
Kommuner informerer for dårlig om prisene på tjenestene sine, mener Forbrukerrådet.

En gjennomgang av Forbrukerrådets kommunetester de siste årene, viser at kommuner informerer alt for dårlig på nett om hva tjenestene koster.

– Kommunene må slutte å gjemme bort prisene. Det er like naturlig at vi forbrukere skal få vite prisen når vi kjøper av det offentlige, som når vi kjøper noe fra det private, sier fagdirektør Anne Haabeth Rygg i Forbrukerrådet.

Dame jobber på bærbar. Foto.

Foto: Colourbox.com

– Utgangspunktet må være at informasjonen først og fremst er ment for oss forbrukerne. Det kan være prisinformasjon så bortgjemt at vi knapt finner det, eller lenker som ikke fungerer, sier Rygg.

– Andre ganger er det som står, så lite forståelig at det er lett å tro at opplysningene er ment for noen andre enn oss som kjøper tjenestene. For eksempel legger mange til grunn at en leser vet hva «g» er.

Gebyrregula … hva for noe?

Leter du etter for eksempel byggesak, må du vite at det finnes i et dokument som heter «gebyrregulativet». I mange kommuner er gebyrregulativet den eneste prisoversikten som viser hva kommunens tjenester koster.

– Det gjelder for eksempel priser på tjenester som strengt tatt ikke er «gebyrer», slik som pris for SFO, Kulturskolen eller omsorgstjenester, påpeker Rygg.

Gebyrregulativene har ofte vanskelig språk og ser ut til å legge til grunn at dokumentene primært skal brukes av fagpersoner. For eksempel ser vi at det bare refereres til paragrafer. Det gjør at flere får problemer med å finne det de leter etter.

Ulike priser

– Vi har også opplevd a prisene på nettsteder er forskjellige fra opplysninger vi får ved å henvende oss over e-post til kommunen.

Forbrukerrådet sender nå sine innspill til rundt halvparten av norske kommuner for til hvordan gebyrregulativ kan utformes og hvordan priser bør gjøres tilgjengelig for innbyggerne.

– Kommuner må opplyse tydelig om priser sammen med informasjon om den konkrete tjenesten. Prisoversikter bør bli enklere i språk og oppsett, og være tilgjengelig på alle kommuners nettsteder. Det må også være mulig å søke på pris, og få opp både prisoversikter og gebyrregulativ, sier Rygg.
Prisinformasjon og gebyrregulativ i kommunene