Har du blitt dårlig informert av Skattelisten.info?

Publisert 18. mars, 2016
Du har rett på viktig informasjon, som pris og om du kan angre eller ikke, når du handler på nettet. Hvis ikke, kan du nekte å betale.

2016 BILDE Skattelisten

Skattelisten.info lar folk ta en kikk anonymt i andres skatteoppgjør. Mange forbrukere har opplevd å få en regning for tjenesten uten at de var opplyst om at det kostet noe, eller at de ikke har angrerett. Slik skal det ikke være.

Her finner du skattelistene hos skatteetaten.

Tips og råd til forbrukere

Forbrukerombudet følger med om angrerettloven blir etterlevd av næringsdrivende. De har kommet med råd til forbrukere som har fått en overraskende regning fra Skattelisten.info.

• Til og med den 8. mars var bestillingsknappen ikke tilstrekkelig merket. Det kom ikke frem at forbrukeren forpliktet seg til å betale. Det betyr at det ikke er inngått en bindende avtale, og Skattelisten.info ikke kan kreve betaling. For forbrukere som har benyttet tjenesten etter 8. mars, da bestillingsknappen var i orden, må foretas en nærmere vurdering om det er inngått en bindende avtale, eller ikke.
  • Fra og med 8. mars til 15. mars ble det ikke gitt tilstrekkelige opplysninger om pris på nettsiden. Forbrukere som har benyttet tjenesten i denne perioden kan derfor slippe å betale på grunn av mangelfulle prisopplysning.
  • Fra og med 18. mars og frem til 18. april har det vært for dårlig informasjon om at du godtar at angreretten bortfaller når du man ved å bestille tjenesten. Forbrukere som har benyttet tjenesten i denne perioden kan derfor slippe å betale på grunn manglende informasjon om angreretten.

Les mer om Skattelisten.info hos Forbrukerombudet.

Slik klager du

Ikke betal regningen. Skriv en e-post til Skattelisten.info hvor du forteller hvorfor du ikke vil betale. Legg gjerne ved en lenke til informasjonen fra Forbrukerombudet. Saken kan ikke gå til inkasso når du har klagd. Får du likevel et inkassokrav så klag til inkassoselskapet. Si fra at du ikke vil betale og at du har tatt det opp med skattelisten.info. Legg gjerne ved en kopi av klagebrevet. Inkassosaken vil da bli avsluttet. Ikke gi opp om saken ikke løser seg, eller inkassobyrået fortsetter å kreve inn pengene.  Ta kontakt med oss, og vi kan vi hjelpe deg.

Her er vår klageguide.