Forside > Siste Nytt > Må alt være på nett?

Må alt være på nett?

12. november, 2012
Mange produkter og tjenester skylder hele sin eksistens til nettilgangen, mens andre får en opplagt merverdi gjennom oppkoblingen. Samtidig gjelder dette langt fra alle.

«Why the hell does this mouse need to connect to the Internet?”, spør Jon Brodkin i teknobloggen Ars Technica. For som Brodkin viser med pc-musen han kjøpte, så er det både gode og mindre gode sider ved at produkter og tjenester kobles på nett.

Forbrukerrådet har tidligere klaget inn Sonys såkalte oppdatering av PlayStation 3 til Forbrukerombudet. Oppdateringen fjernet muligheten til å bruke forskjellige operativsystemer på spillkonsollen, og illustrerer utfordringene vi møter ved at stadig flere produkter er koblet på nett.

For det første har noen distributører, leverandører eller produsenter hele tiden tilgang til produktet eller tjenesten du har kjøpt. Denne tilgangen blir ikke bare brukt til din fordel. For hvem synes for eksempel det er greit at TV-leverandører sletter opptakene dine på PVR-boksen?

For det andre kan leverandøren endre egenskaper ved produktet du har kjøpt etter eget forgodtbefinnende, slik som i PS3-saken. At denne friheten er hjemlet i 30-siders utilgjengelige brukervilkår, gjør ikke saken bedre.

For det tredje kan forbrukerelektronikk selges med løfte om ny og forbedret funksjonalitet gjennom fremtidige oppdateringer. Men hvor lenge skal for eksempel Canal Digitals kunder vente før PVR-boksen holder det de ble lovet, før det er en mangel etter forbrukerkjøpsloven?

For det fjerde selges uferdig innhold, hvor fremtidige oppdateringer kun kan fås ved å koble seg online. Vi har selvsagt stor forståelse for at dataprogrammer og spill ikke er 100 prosent ferdige, og at videreutvikling er en naturlig del av produktet eller tjenesten, samtidig er det grenser for hvor uferdige produktet kan være når det legges ut for salg.

I tillegg har vi tullet som blir beskrevet i Ars Technica. At musen må på nett for å fungere, handler ikke om funksjonalitet, men om at en produsent ønsker å ha kontroll og gode registre på kundene sine. Og da er det lett å bifalle oppfordringen: Mer offline, vær så snill!