Forside > Siste Nytt > Matvarebransjens retningslinjer må strammes inn

Matvarebransjens retningslinjer må strammes inn

31. mars, 2015
Forrige uke klagde Forbrukerrådet inn seks sukkersøte frokostblandinger for aggressiv markedsføring rettet mot barn.

Vi klaget til Matvarebransjens Faglige Utvalg (MFU), fordi vi mener dette er markedsføring som må slås ned på.

Matvarebransjen innførte i 2014 frivillige retningslinjer for markedsføring av produkter med mye sukker, salt og fett rettet mot barn opp til 13 år. Formålet med ordningen er å hindre at barn utsettes for markedsføring av produkter som is, godteri, snacks, brus og saft, søte yoghurter og frokostblandinger og usunne fast food-måltider.

Intensjonen med ordningen er god, og etableringen av en klageinstans kan ha hatt en reell effekt. Forbrukerrådet er likevel kritisk til kriteriene i ordningen.  Vi registrerer at barn og unge fortsatt daglig utsettes for målrettet markedsføring av mat og drikke som er helseskadelig i store mengder, uten at det tas grep.

Friske farger og tegneserier

Søte frokostblandinger i pakker med friske farger, smilende figurer og tegneserier frister barn til usunne frokostvaner. Det samme ser vi på yoghurt og en del drikkevarer. Når det kommuniseres aggressivt og direkte til barn gjennom produktets utforming, ønsker man å påvirke barnas valg. Hvis direkte kommunikasjon til barn gjennom emballasje, hylleplassering og sponsing ikke blir sett på som markedsføring som påvirker barn, slipper bransjen for billig unna.

Målet må være å hindre at barn utsettes for uheldig markedspåvirkning. Alternativet er at barn og unge fortsatt utsettes for aggressiv markedsføring av usunne produkter. Hvorfor skal vi akseptere det når overvekt og fedme er et stort samfunnsproblem, og vi vet at markedsføring virker?

Barn og unge er en attraktiv forbrukergruppe, og i merkevarebygging er de av stor kommersiell betydning. Grensen for hva som skal være akseptert markedsføring, må trekkes på nytt. Skal vi ha tillit til at bransjen faktisk ønsker å skjerme barn og unge mot markedsføring av usunn mat og drikke, må de vise dette i praksis.