Forside > Siste Nytt > Morsommere russetid med kontrakt

Morsommere russetid med kontrakt

29. august, 2013
I russetiden gjør en del venneflokker store økonomiske investeringer sammen. I verste fall ender det med at både kroner og vennskap ryker.

De mest påkostede russebussene er millionprosjekter, og eierne er både mange og unge. Da er det ekstra lurt å ha en skriftlig avtale, sier Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Gjør det skriftlig

– Det er ingen formelle krav til slike avtaler, men mitt råd er å gjøre det skriftlig, og at alle som er med på spleiselaget skriver under. Er du under 18 år, må en av dine foresatte undertegne for deg, sier Forbrukerrådets direktør for forbrukerservice.

– I avtalen bør det stå hva den gjelder, for eksempel en russebuss, og hvem som er med på den. Et annet viktig punkt er hvor mye dere skal betale, på hvilken måte og til hvilket tidspunkt. Dessuten kan en rute bli knust, motoren ryke, eller det kan vanke en bot av noe slag. Da er det veldig greit at avtalen også sier noe om hvordan vennegjengen skal takle det.

Direktøren minner om at hvis dere inngår andre spleiselag i tillegg, som leie av lys- og lydanlegg, bør også det ned på papiret.

Bruk også gjerne Forbrukerrådets kontrakt om kjøp av ting og kjøp av bruktbil.

Hvis det ender med knall og fall

Forbrukerrådet kan gi råd og veiledning hvis det blir problemer. Ring oss på 23 400 500, eller send en e-post. Vi kan også megle med selger hvis russebilen bare faller fra hverandre uten grunn, eller bilmekanikeren ikke gjør som avtalt. Du finner en klageveileder på forbrukerrådet.no. Derimot kan vi ikke megle i leie av utstyr som lys- og lydanlegg. Da kan du gå til Forliksrådet i kommunen der du bor.

Blir dere uvenner på grunn av at internavtalen ikke er blitt fulgt opp, kan dere få hjelp av Konfliktrådet. Det tar hensyn til at det ikke handler bare om økonomi, men om følelser også.

Sjekkliste for å beholde vennskap

•    Ikke påta deg alt ansvar alene.
•    Bruk skriftlig kontrakt.
•    Alle som skal undertegne må være fylt 18 år.
•    Ta kontakt med Forbrukerrådet hvis du får problemer.