Forside > Siste Nytt > Teleoperatørene får klarere ansvar for innholdstjenester

Teleoperatørene får klarere ansvar for innholdstjenester

9. september, 2014
Et ferskt vedtak i Brukerklagenemnda understreker at NetCom, Telenor og andre teleoperatører nå må stå til rette for kvaliteten på innholdstjenester, og at du får god nok informasjon om prisen.

Teleselskapene har til nå kunnet håve inn penger fra kundenes bruk av ulike innholdstjenester som for eksempel sex- og spåtelefoner, uten å måtte stå til rette for virksomheten, forteller Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet. Leverandørene har ikke gitt tilstrekkelig informasjon om helt sentrale vilkår, som at tjenestene koster penger, eller at det er snakk om et abonnement.

Se vedtaket fra Brukerklagenemnda

Mann taster inn nummer på telefon. Foto.

Foto: Colourbox.com

Bedre forbrukervern

– Dette er derfor et viktig vedtak fra Brukerklagenemnda, som gir et langt bedre forbrukervern. Tidligere har operatørene bare vist til at det er registrert en samtale på et abonnement, og det har vært regnet som godt nok bevis for at kunden må betale. Nå må leverandørene kunne vise at du har inngått en gyldig avtale, og at det du har fått holder god nok kvalitet.

Dette dreier seg ofte om relativt dyre tjenester, og to tredeler av prisen har gjerne gått i lomma på teleoperatørene, opplyser Flønes, som er direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

– Dersom du nå ser poster på telefonregningen du ikke er enig i, er det viktig at du klager. Blir ikke saken løst, kan du klage til Brukerklagenemnda, sier Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Brukerklagenemnda behandler klager på ekomtjenester, og er opprettet etter en avtale mellom Forbrukerrådet og ekomtilbydere.