Tjenesten «Sjekk dagligvarer» er utviklet av Forbrukerrådet på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet. Tjenesten gjør det mulig å sammenligne pris på handlekurver som inneholder noen av de mest solgte merkevarene i Norge.
— Det er et mål for denne regjeringen at vi skal ha effektive markeder med sunn konkurranse. Med tjenesten vi lanserer i dag vil vi bidra til at kundene kommer i førersetet og får mulighet til å gjøre valg på egne premisser, sier barne- og likestillingsminister Solveig Horne.
— Dagligvaremarkedet er et av de eneste markedene hvor forbrukeren ikke har informasjon om prisene før de faktisk står ved hyllekanten. Det vil vi gjøre noe med, sier direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland.
Både pris og kvalitet
Dagligvarer står for en stor del av husholdningenes utgifter hver måned, og mange ønsker å spare inn der de kan. Det kan være vanskelig når prisene ikke er å finne utenfor butikkenes fire vegger.
— Forbrukere er forskjellige og vektlegger forskjellige ting. Noen er opptatt av kvalitet, andre pris. De som kun ønsker å velge ut fra pris må få lov til det. Samtidig er det viktig å huske på at prisbevissthet ikke nødvendigvis handler om å kjøpe det billigste, men å kunne velge det best prisede produktet i forhold til kvalitet, sier Horne
Sammen med appen Peiling gjør «Sjekk dagligvarer» det mulig å sammenligne både pris og kvalitet når man skal legge turen innom butikken.
— Det er mange som tenker kvalitet, sunnhet og lignende når de handler. Det har vi gjort enklere for dem med appen Peiling som viser innhold, allergener og merkeordninger for norske dagligvarer, forteller Flesland.
Vil øke forbrukermakten
Med Peiling og «Sjekk dagligvarer» skal det bli lettere for forbruker å planlegge innkjøp, spare penger, sammenligne kvalitet og innhold i varene, og få oversikt over merkeordninger for alt fra økologi til miljø.
— Målet med tjenesten er at forbrukeren skal få tilstrekkelig med informasjon til å kunne ta bevisste valg når de handler dagligvarer, og finne den butikken som har det de trenger til en billigst mulig penge, sier Horne.
— Det omsettes årlig dagligvarer for over 150 milliarder kroner i Norge, og det hentes ut milliardoverskudd. Ved å gi mer kunnskap ønsker vi å øke både forbrukermakten og konkurransen, legger Flesland til.
Om tjenesten «Sjekk dagligvarer»
- «Sjekk dagligvarer» viser en varekurv sammensatt av noen av de mest solgte merkevareproduktene i Norge. Kurven fylles med nye varer torsdag hver uke.
- Du vil kunne se samlet totalsum For hele kurven. Prisene som vises er gjennomsnittspriser for foregående uke.
- Du kan se totalsummen for kurven i alle norske dagligvarebutikker som er med i løsningen.
Du finner «Sjekk dagligvarer» på nett: Sjekk Dagligvarer
Eller i Forbrukerrådets app Peiling, som finnes i Google Play og App Store.
