Forside > Siste Nytt > Nå kan du kreve din rett på verkstedet!

Nå kan du kreve din rett på verkstedet!

18. september, 2013
Du bør være over snittet bilkyndig og juridisk bevandret for å forstå vilkårene i bilgarantien din. Nå har imidlertid Forbrukerrådet laget en guide, som du kan slå i bordet med når noe er galt.

– Det er svært utfordrende å forstå hva du har krav på når noe er galt med bilen, sier Forbrukerrådets direktør, Randi Flesland.

– Garantiheftene er vanskelige å orientere seg i, og det er alvorlig. Når jeg ikke forstår rettighetene mine, er det også dårligere sjanse for at jeg benytter meg av dem.

Forbrukerrådet har derfor gjort den omstendelige jobben med å finne ut hva bilimportørene egentlig lover oss. Forbrukerdirektøren forteller at de har måttet svare for hva vilkårene betyr i praksis.

– Vi stilte dem en rekke spørsmål, og svarene har vi plassert inn i en tabell, som viser hvor mye trygghet du får med på kjøpet med de ulike merkene. Den kan du ta med i betraktningen når du skal kjøpe bil, og du kan ta den med til verkstedet for å få dem til å holde ord. Nå er det ikke lenger noen tvil om hva de har lovet deg.

Flesland understreker at dette også tjener de næringsdrivendes sak. Mer åpenhet og færre misforståelse gir også færre konflikter.

Utfordrer bransjen

Da Forbrukerrådet undersøkte vilkårene i 2011, ble det funnet at de var vanskelige å tolke, og noen var også ulovlige. Det ser ut til å ha vært en positiv utvikling, for årets tabell har langt flere grønne felter. Vi ser imidlertid stadig en forskjell.

– Huyndai og Kia skiller seg ut med de mest forbrukervennlige vilkårene med sju års garanti. Det er eksempler til etterfølgelse! Særlig Citröen, Mercedes og Suzuki bør la seg inspirere, anbefaler Randi Flesland.

Forbrukerrådets direktør utfordrer videre bransjen til å gjøre guiden overflødig.

– Vi skulle jo helst sett at det var en enkel sak å sette seg inn i garantivilkårene. Derfor håper vi at bransjen skal gjøre guiden overflødig med tiden. I mellomtiden er nå jobben gjort, og da er det bare for forbrukerne å ta den i bruk, oppfordrer Randi Flesland.
Rapport om nybilgaranti
Nybilgaranti 2013 tabell
Forbrukerrådets undersøkelse av bilgarantier i 2011