Forside > Siste Nytt > Nå skal flypassasjerer få standarderstatning ved teknisk svikt

Nå skal flypassasjerer få standarderstatning ved teknisk svikt

17. september, 2015
En ny EU-dom slår fast at du har rett på standard kompensasjon, hvis tekniske feil var årsaken til at flyet ble innstilt eller forsinket.

– Vi er glade for at det har kommet en avgjørelse om at flypassasjerer har rett på kompensasjon ved teknisk svikt. Passasjerene har ofte fått en følelse at man aldri hadde rett på standard kompensasjon ved innstillinger og forsinkelser. Denne dommen bekrefter det vi tidligere har ment i saken, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes.

Du kan kreve standarderstatningen uansett om du har hatt økonomisk tap, eller ikke.

Fly.Foto.

Foto: Kjell Håkon Larsen

EU-dom legger lista høyt

Du har rett på standardkompensasjon ved innstillinger, og forsinkelser, om du flyr i og fra EU/EØS og til EU/EØS, om du flyr med et selskap som hører hjemme i EU/EØS. Kompensasjonen er fra 250 til 600 euro, avhengig av hvor langt du reiser, og det kan fort være mer enn hva flybilletten kostet. Flyselskapet slipper å betale erstatning ved ekstraordinære hendelser som ekstremvær, terror og vulkanutbrudd, men de har også brukt teknisk svikt som grunnlag til å avvise krav om erstatning.

– Det skal mye til for at flyselskapet ikke må betale kompensasjon. EU-dommen slår fast at flyselskapet må betale kompensasjon ved teknisk svikt, med mindre den tekniske svikten er en skjult fabrikasjonsfeil som påvirker flysikkerheten, eller er påført flyet ved sabotasje eller terrorisme, kan Flønes fortelle.

Flykalkulatoren viser hva du har rett på

Det er ikke lett å vite hva du kan kreve når flyet blir innstilt, eller forsinket. Vi tilbyr gratis klagehjelp. Bruk vår flykalkulator som gir deg svaret på hva du har krav på. Du finner den på forbrukerrådet.noTa kontakt med flyselskapet. Får du ikke det du har rett på, så klag til Transportklagenemnda.