Forside > Siste Nytt > Når det går galt på treningssenteret

Når det går galt på treningssenteret

18. januar, 2019
Det er ikke alltid like sunt å trene. Flere enn én av ti opplever å skade seg på treningssenteret, viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet. Her er noen råd om uhellet er ute.

I disse dager er vi i full gang med å realisere nyttårsforsettene. Det betyr fart og svette på landets treningssentre. Tre av ti nordmenn er medlem hos et treningssenter. Dessverre opplever mange at nyttårsforsettene ender med knall og fall. Tolv prosent av medlemmene opplever skader. Enkelte blir alvorlig skadet, noe som kan bli kostbart. Her er Forbrukerrådets tips om du skader deg på treningssenteret.

Hvem har ansvaret?

Tidligere har det vært uavklart hvem som er ansvarlig for skader som skyldes treningsapparater med skjulte feil. Det kan typisk være når vaiere i apparater løsner, eller når setet på spinningsykkelen knekker, slik at du skades.

I en rykende fersk avgjørelse kommer Høyesterett til at mindre til moderate skader, som skyldes trening og fritidsaktiviteter, er noe du må regne med. Dette er motsatt av hva lagmannsretten kom til i samme sak.

– I slike tilfeller må du selv dekke det skadene koster deg. Med mindre du kan bevise at treningssenteret har forsømt vedlikeholdet av utstyret, så er det i utgangspunktet forbrukeren som har risikoen for mindre til moderate skader, sier jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Høyesterett sier ikke noe om skader av mer alvorlig karakter. Vi kan lese ut av dommen at mer alvorlige skader som følge av defekt utstyr, fortsatt kan være senterets ansvar.

– Heldigvis skjer slike skader veldig sjelden, men de gangene det skjer, er det viktig å undersøke om du har en forsikring som kan dekke skadene, i tillegg til å klage til senteret, minner Iversen om.

Dersom du overvurderer deg selv eller bruker utstyret feil, er du selv ansvarlig. Det er alltid lurt å sette seg inn i hvordan utstyret fungerer. I tillegg er det viktig å øke belastningen jevnt, dette vil forebygge mange skader.

Treningsmanualer. Foto.

Foto: Colourbox.com

– Vi hadde håpet at Høyesterett hadde kommet til samme konklusjon som lagmannsretten i denne saken. Likevel følger vi Høyesterett sin argumentasjon, og er fornøyd med at det har kommet en avklaring på området, sier Iversen.

Uansett ansvar er det alltid best å unngå å bli skadet.

Unngå skader på trening

Mange treningssenter tilbyr gratis prøvetime med opplæring i sikker bruk av utstyret ved innmelding. Noen har også jevnlig kampanjer for eksisterende medlemmer.

– Det er lurt å bruke en slik time, særlig hvis du er nybegynner. Også faste kunder kan ha behov for å korrigere litt på teknikken. Slik unngår du mange skader, sier Iversen.

Hvis uhellet likevel er ute, er det viktig å dokumentere hva som har skjedd, slik at du stiller sterkere overfor treningssenter, forsikringsselskap og i en eventuell rettssak.

– Hvis du skader deg som følge av defekt utstyr, er det viktig å dokumentere det godt. Ta bilder og noter hva som har skjedd både med utstyr og eventuelle synlige personskader. Ta kontakt med ansatte på senteret, samt lege ved behov, sier Iversen.

Du trenger ikke gå til rettssak for å kreve erstatning om du er skadet som følge av feil hos treningssenteret. Forbrukerrådet kan mekle mellom deg og treningssenteret, og tjenesten er gratis.

– Vi ønsker alle et godt og trygt år på trening. Trening skal gjøre litt vondt, men ikke føre til skader, avslutter Iversen.

Forbrukerrådets treningsråd

  • Kjenn din egen form.
  • Lær deg å bruke utstyret.
  • Dokumenter eventuelle skader.
  • Sjekk om du har forsikringer som dekker treningsskader.
  • Om du ikke blir enig med treningssenteret, kan Forbrukerrådet gi råd og mekle.