Forside > Siste Nytt > Mandagsbil – når er det nok?

Mandagsbil – når er det nok?

30. januar, 2014
Ingenting er mer ergelig enn at bilen ikke fungerer som den skal. En bil som det stadig er problemer med, kalles gjerne for mandagsbil. Når er det nok?

– Som forbruker er du godt beskyttet av loven, men selger har også rettigheter. For en dyr gjenstand som bil er det vanskelig å si når du har rett på å få pengene tilbake, særlig hvis selger reparerer feilene du oppdager, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet. I et vedtak fra Forbrukertvistutvalget i fjor fikk en mann fra Tranby i Buskerud pengene tilbake etter ni besøk på verkstedet, og minst atten feil og mangler. Du finner vedtaket som filvedlegg på høyre side.

Selger har rett til å gjøre opp for seg

Forbrukerkjøpsloven gir selger rett til å reparere samme feil to ganger. Er det forskjellige typer feil, blir det en konkret vurdering hvor mange ganger selger kan prøve å reparere før du har rett på pengene tilbake. Hva slags type feil det er snakk om, vil også være med i vurderingen.

Kvinne fikser bil. Foto.

Foto: Colourbox.com

– Har du fått en skikkelig mandagsbil og en motpart som ikke er villig til annet enn å reparere, må du belage deg på en tålmodighetsprøve. Det viser saken fra Tranby, sier Flønes.

Ni ganger på verksted

Forbrukerrådet sitt regionkontor i Skien meglet i saken før den gikk til Forbrukertvistutvalget. I fremstillingen av saken kommer det frem at bilen har hatt minst atten feil, og vært inne til ni reparasjoner fra den ble kjøpt i 2008 til kjøper fikk tilbake pengene i 2013.

Mange av småfeilene kunne knyttes til feil med det elektriske anlegget, og to ganger fungerte ikke håndbrekket som det skulle. Manglene og de mange reparasjonene over lang tid var årsaken til at utvalget mente at mannen hadde rett på heving av kjøpet og pengene tilbake.

– At håndbrekket ikke fungerer og må repareres to ganger for en bil til 300 000 kroner, skulle man tro var en så alvorlig feil at du fikk byttet bilen eller pengene tilbake, men slik er det ikke, sier Ingeborg Flønes.

Plaster på såret

Forbrukerkjøpsloven åpner for at du kan få prisavslag for mindre feil som ikke blir reparert. For en som opplever stadige småfeil, kan et betydelig prisavslag fra selger være et godt alternativ i stedet for pengene tilbake. Det kan også være enklere å få med selger på en slik løsning enn alle pengene tilbake.

– Ofte kan det være usikkert om du har rett på pengene tilbake. Da er en avtale med selger, som begge parter kan leve med, være bedre enn en lengre prosess med usikkert resultat, avslutter direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes.

Tipsliste for folk med mandagsbil

  • Klag til selger så fort du merker at noe er feil.
  • Ikke gi deg. Små feil kan skyldes en stor feil.
  • Forbrukerrådet kan gi råd, veiledning og megle i saken om du ikke blir enig med selger.
  • På Forbrukertvistutvalgets nettside finner du bilvedtak som kan minne om din sak.
  • Forbrukertvistutvalget kan komme med vedtak. Det er gratis.
Vedtak FTU 12/1227