Forside > Siste Nytt > Når Google leder til Google

Når Google leder til Google

23. mai, 2013
De fleste tar for gitt at Google etter beste evne prøver å hjelpe oss når vi søker på internett.

Det få tenker på er at Google også har en egeninteresse i å tilpasse resultatene for å promotere egne tjenester.

En slik tilpassing av søkeresultatene er ikke greit – og er også grunnlaget for striden mellom EU-kommisjonen og Google. Det som fremstår som uhildede søkeresultat, er ikke alltid det.

Søker du for eksempel etter puben Justisen i Oslo, så blir Googles egen tjeneste Google Plus fremhevet i søket, mens andre tjenester, slik som spisekartet.no og visitoslo.no nesten forsvinner helt.

Google blir også anklaget for å benytte seg av innhold fra konkurrerende tjenester uten å vise tydelig hvor informasjonen kommer fra. I dette eksempelet har Google hentet og sammenstilt anmeldelser fra andre nettsteder uten tydelig å kreditere disse nettsidene.

Når Google prioriterer seg selv i søkeresultatene, mister konkurrerende tjenester fort trafikk, og det blir enda vanskeligere å konkurrere med storebror Google. Dette igjen gjør det vanskeligere for andre tjenester å etablere seg og overleve – som igjen gir mindre valgfrihet for oss forbrukere.

Google er også anklaget for en rekke andre brudd på EUs konkurranselovgivning, for eksempel ved at de tvinger kundene av Google Ads til å begrense bruken av andre annonseleverandører.

Google har forsøkt å komme kritikken i møte ved å foreslå endringer til blant annet hvordan søkeresultat fremstilles. Ett av forslagene er å innføre et ikon  ved søkene hvor brukerne kan få informasjon om andre leverandører. Dette gjør dessverre ikke saken veldig mye bedre. Undersøkelser viser at godt under en prosent sjekker slik informasjonen.

Forbrukerrådets paraplyorganisasjon, BEUC har gått hardt ut i denne saken og krever sterkere lut. Det gjør også interesseforeningen FairSearch, som sier at «.. den beste medisinen for forbrukere og innovasjon er å kreve at Google i sine søk behandler sine egne og andres tjenester helt likt».

Dette er krav vi absolutt stiller oss bak. Skal vi opprettholde et internett som legger til rette for innovasjon og valgfrihet, er vi nødt til å ha noen spilleregler. Bare slik kan vi sikre at innovasjon og mangfoldet fortsetter – også utenfor Googles verden.