Forside > Siste Nytt > Nei til lade-monopol!

Nei til lade-monopol!

25. mars, 2014
Tenk om bensinstasjonen krevde abonnement for å la deg fylle.

Eller du risikerte at den eneste bensinstasjonen i mils omkrets viste seg å være ute av drift når du kom fram. Sånn har det vært for elbileiere flere steder.

Transnova har delt ut penger til etablering av hurtigladestasjoner for elbil. I vilkårene slås det fast at drop-in-lading skal være mulig. Likevel har mange ladestasjoner blitt bygd uten å legge til rette for dette. Floraen av ulike abonnementer og betalingsløsninger kan gjøre den mest sindige bilist fullstendig forvirret.

Like enkelt som bensin

Hvis vi mener alvor med å gjøre nullutslippsbiler til et attraktivt alternativ, må lading av elbilen være minst like enkelt som å fylle bilen med bensin eller diesel. Dette har Forbrukerrådet også kommentert i tidligere blogginnlegg «Farvel rekkeviddeangst».

Politikerne signerer klimaforlik, der målet er en betydelig reduksjon i klimagassutslippene i Norge. Når vi vet at transportsektoren står for omtrent en tredjedel av utslippene, må mer miljøvennlig transport støttes. Men kommer du med en elbil og møter en ubrukelig ladestasjon, opplever du ikke oppmuntring til å kjøre miljøvennlig, men motløshet.

Det er derfor veldig bra at Transnova nå legger press på aktørene som har fått støtte til å etablere hurtigladestasjoner.

Innen 1. april må alle elbil-kundene få lade, skriver Dagbladet.

Mann lader el-bil. Foto.

Foto: Colourbox.com

Øke rekkevidden

En av grunnene til at mange har kjøpt elbil med hurtiglademulighet, er nettopp for å øke rekkevidden. En elbil med hurtiglading kan ta familien på campingferien eller familiebesøket flere timers kjøring unna, uten å måtte overnatte på veien for å lade. Men kommer du da til en ladestasjon som krever abonnement, eller stiller andre krav du ikke kan innfri, så er du like langt. Hvis du pleier å lade hjemme i hverdagen, har du kanskje ikke behov for å kjøpe hurtiglading utenom når du er på langtur.

Når hele poenget med å støtte utbygging av hurtigladestasjoner er å øke rekkevidden for elbilen, kan ikke myndighetene tillate at støttemottakerne vanskeliggjør hurtiglading uten abonnement og utvikler et kaos av betalingsløsninger.

Stabile ladetjenester

Elbilforeningen sier selv at de kanskje er den eneste brukerforeningen i verden som ber om å få betale for en tjeneste. Dette fordi de ser nødvendigheten av gode og stabile ladetjenester med økende utvidelse. Elbilforeningen ønsker også at hurtigladerne skal plikte å levere sanntidsdata om oppetid og tilgjengelighet. Slik kan elbilistene gjennom apper og hurtigladekart få nødvendig informasjon underveis og slippe å komme fram til hurtigladestasjonen og oppdage at den er i ustand.

Les Elbilforeningens kommentar «Snart skal alle kunne hurtiglade uansett»

I april lanseres Transnovas forslag til nasjonal ladestrategi. Vi håper den er spekket med innspill som gjør lading enklest mulig for elbileierne. Ladestasjonene må ikke bli nye monopoler på veien, men være åpne til bruk for alle el-bilister.

Transnovas forslag til ladestrategi presenteres 3. april. Mer om dette på deres nettside.