Forside > Siste Nytt > Nordmenn frykter helsefare i hverdagsprodukter

Nordmenn frykter helsefare i hverdagsprodukter

8. mai, 2016
Det store flertallet av befolkningen antar at helt vanlige ting som kosmetikk, leker og klær, faktisk inneholder helseskadelige stoffer. Det viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet, som nå krever strengere regulering og bedre merking.

Aller flest frykter at kosmetikk og hud- og hårprodukter har skadelige ingredienser, det gjør flere enn ni av ti, opplyser Gunstein Instefjord, som er direktør for produktsikkerhet, mat og handel i Forbrukerrådet.

– Det er en frykt vi må ta på alvor, og det verste er at den er begrunnet. Allergi er et stort folkehelseproblem, og det kan dreie seg om betydelige plager for den enkelte. I dag er det altfor krevende å forebygge.

Se Forbrukerrådets test av kjemikalier og parfyme i leppepomader.

Solkrem.Pike.Foto

I dag er det tilnærmet umulig for foreldre å unngå parfyme i produkter til barna. Foto: Colourbox.com

Hemmeligholder faren

Instefjord forklarer at EU har regulert altfor få stoffer, og at kravene til merking er for milde. Han mener norske myndigheter må bli mer offensive og presse på EU for strengere regulering, og for bedre merking. Han forteller videre at det i dag er altfor vanskelig å lese seg frem til hvilken risiko et produkt kan medføre når det gjelder allergi.

– Et konkret eksempel er parfyme, som burde være enkelt å unngå for de mange som er allergiske mot det, eller forsøker å unngå å bli det. Men en stellekrem kan faktisk være merket parfymefri til tross for at den inneholder parfyme.

Det er nemlig hensikten med parfymen som avgjør om kremen kan omtales som parfymefri eller ikke. Er den tilsatt for å dekke over en lukt, eller for å konservere, er det i dag tillatt å klistre på en lapp med ‘parfymefri’ på.

Korrekt, men ikke sant

– Vi anbefaler at barn ikke bruker parfymerte produkter i det hele tatt. Mange foreldre er svært bevisste, og gjør en viktig jobb for at ikke barna deres skal utvikle allergi. Når det er lov å kalle parfymerte produkter for parfymefrie, har de en vanskelig oppgave.

Forbrukerrådets undersøkelse viser videre at fire av ti har fått allergiske reaksjoner etter å ha brukt ulike kosmetiske produkter.

– Disse kan altså ha forsøkt å unngå parfyme, men hva hjelper det med en markedsføring som er korrekt etter regelverket, men likevel ikke sann i en alminnelig oppfatning, avslutter Forbrukerrådets Gunstein Instefjord.

Se undersøkelsen