Forside > Siste Nytt > Nordmenn kjøper reiseforsikring i blinde

Nordmenn kjøper reiseforsikring i blinde

8. juli, 2014
Kun tre av ti undersøkte markedet før de kjøpte reiseforsikring. Det viser Forbrukerrådets undersøkelse.

Trygg i fare?

Nordmenn er overbevist om at reiseforsikring er nødvendig. Ni av ti svarer nemlig at de har kjøpt en. Mer oppsiktsvekkende er det at bare tre av ti undersøkte markedet før de slo til.

– Vilkår og priser varierer voldsomt, så Forbrukerrådet oppfordrer deg til å sjekke hva slags dekning du egentlig har. Betal for det du trenger, hverken mer eller mindre, oppfordrer Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Mange gruer seg for å sammenligne forsikringsvilkår, og tror det er en uoverkommelig oppgave.

– finansportalen.no gjør jobben for deg. Du taster bare inn dine opplysninger, og får en oversikt over priser og vilkår, opplyser kommunikasjonsrådgiveren i Forbrukerrådet.

Par soler seg på stranda. Foto.

Foto: Colourbox.com

Vit hva du har

Før du går til innkjøp av en reiseforsikring, bør du vite hvilke rettigheter du alt har. For eksempel sikrer EØS-avtalen deg samme helsehjelp som vertslandet gir egne borgere. Du kan bestille bevis på helfo.no. Du får imidlertid for eksempel ikke hjemtransport ved hjelp av denne ordningen, og du kan også risikere en høy egenandel.

Skaug Halsos forteller at du også er sikret hvis bagasjen din blir borte eller forsinket på flyreisen.

– Du får dekket utgifter du får på grunn av forsinkelser takket være luftfartsloven. Går det 21 dager uten at bagasjen har dukket opp, blir den erstattet med opp til 10 000 kroner.

Du kan finne ut hva du har rett til på Forbrukerrådets kalkulator for flyrettigheter.

Du bør også sjekke om du allerede har en reiseforsikring gjennom et medlemskap. Dessuten reklamerer en rekke kredittkortselskap med at du får reiseforsikring på kjøpet hvis det meste av reisen betales med kortet.

– Men husk å sjekke hva den egentlig innebærer og når den gjelder. En reiseforsikring kan være så mangt, minner Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Hvis du betaler med kredittkortet vil du i tillegg få rettigheter gjennom finansavtaleloven. Den gjør nemlig banken ansvarlig hvis du ikke får det du har betalt for. Det er også en form for forsikring, selv om det ikke hjelper deg mot tyveri eller uhell.

Rapport reiseforsikring