Forside > Siste Nytt > NSB må betale passasjerene det de skylder!

NSB må betale passasjerene det de skylder!

20. desember, 2013
Det krever direktør Randi Flesland. Forbrukerrådets undersøkelse viser nemlig at NSB er svært så hemmelighetsfulle om passasjerenes rettigheter.

20. desember skal derfor Forbrukerrådet ut og fortelle forbrukerne hva de har krav på hvis de blir forsinket hjem til jul. Det skjer på togstasjonene i Bodø, Trondheim, Bergen, Gjøvik, og Fredrikstad.

Krever slutt på hemmelighold

Når du har kjøpt en togbillett, har du gjort en avtale med NSB. Hvis toget ditt blir forsinket, kan det derfor være at NSB har brutt avtalen, og skylder deg penger eller alternativ reise. Forbrukerrådets undersøkelse viser imidlertid at to av tre ikke har kjennskap til rettighetene sine når toget er forsinket.

Les om togrettigheter på forbrukerrådet.no/tog

Se også: Undersøkelse viser at passasjerene synes det er altfor trangt på toget.

– Rettighetene er gode nok, men NSB holder dem hemmelige, og det må de skjerpe seg på. Når toget er forsinket, bør de skynde seg å fortelle passasjerene om hva de har krav på, uttaler Randi Flesland, direktør for Forbrukerrådet.

Det bør for eksempel være en selvfølge at NSB bruker høyttaleranlegget om bord  for å fortelle passasjerene om hva de har krav på. Også de ventende på perrongene må få beskjed, påpeker Flesland

Gammeldags og tungvint

Forbrukerrådet krever også at det må bli enklere å få tilbake penger fra NSB.

– I dag må du skrive ut et klageskjema og sende med kvitteringer i posten. Det er rett og slett gammeldags, og oppleves som tungvint av mange. Det er på tide at NSB moderniserer seg og gjør klageprosessen hel-digital, krever Randi Flesland.

Forbrukerdirektøren peker også på at mange nå har en profil på nsb.no, der de registrerer informasjon om reisene.

– NSB bør derfor enkelt finne frem til hvem som blir rammet av forsinkelser, og kan både gi informasjon, og betale direkte til passasjerene uten at de må gjennom en papirmølle først, krever Flesland.

I disse dager skal mange reise hjem til jul med toget, og forhåpentligvis ankommer de i rute. Hvis ikke, bør de sjekke rettighetene sine på forbrukerrådet.no/tog

Når har du rett?

Hvis toget ditt er minst 30 minutter forsinket ved ankomst, bør du sjekke om du har rett til penger eller annen reise. NSB gir for eksempel  tilbake 50 prosent av billettprisen hvis du kommer 30 minutter forsinket dit du skal. På strekningene Oslo – Bergen/Kristiansand/Stavanger/Trondheim, samt Trondheim – Bodø må forsinkelsen være på 60 minutter.