Forside > Siste Nytt > Fri oss fra strømpris-fella

Fri oss fra strømpris-fella

29. oktober, 2013
Gi oss oversiktlige, lett forståelige og sanne opplysninger om prisen på strømmen!
Slik at vi som forbrukere kan velge de beste tilbudene.

Hvorfor skal det være så utrolig vanskelig, det som egentlig er kjempeenkelt? Nemlig å fortelle hva en vare koster. Strøm er et generisk produkt. Enkelt sagt: Strøm er strøm.

Norge har over fem millioner private brukere av strøm, vi har 2,3 millioner strømkunder, det handles strøm til husholdningene for 35 milliarder kroner hvert eneste år. Og vi som forbrukere betaler årlig 500 – 600 millioner mer til strømleverandørene enn vi hadde trengt om vi hadde kjøpt den billigste strømmen, viser rapporter. Det er differansen mellom de gunstigste strømavtalene og de avtalene folk faktisk velger. Så hvorfor gir vi forbrukere fra oss en halv milliard kroner til kraftbransjen hvert år?

For det første:

Det er fordi vi som forbrukere synes prisene er forvirrende. Vi er usikre på hva som er det beste tilbudet, og «påslagene» selskapene har på regningene, gjør oss forvirret.

Kraftprisoversikten hos Konkurransetilsynet har i mange år gitt oss prisopplysninger. Men Konkurransetilsynet har ikke hatt ressurser til å utvikle den, og kvaliteten har derfor sunket i takt med kraftbransjens oppfinnsomhet. Oversikten er derfor dessverre år for år blitt mindre og mindre relevant for forbrukerne.

Også private kan drive prisoversikter. Men de må jo ha inntekter av driften. Den inntekten får de ved å «selge» gunstig plassering til enkeltleverandører. Eller, som også kraftselskaper forteller oss – de krever penger av strømleverandøren for å bli tatt med på listen. For eksempel ved at kraftleverandøren må betale flere hundre kroner for hver kunde som bytter.

Blir det billigere strøm til oss forbrukere av dette?

For det andre:

Fordi flere aktører i kraftbransjen har lagt stor vekt på reklame for sin strømavtale. Dette bidrar til at vi forbrukere «lures» til å tro at vi har en gunstig strømavtale, mens sannheten er en annen.

Noen aktører har dessuten klistret påstanden «Anbefalt av Forbrukerrådet» på sine reklamefremstøt. Det har vi selvsagt lagt stor vekt på å stanse. Og reklame er ikke gratis for strømbransjen. Kostnadene fordeles på kundene. De kundene som er minst flinke til å «shoppe» får litt høyere regninger.

Noen «smarte» kraftselskaper kaprer kunder på denne måten. De mest nøkterne «taper» kunder.

Grensen mellom reklame og forbrukerinformasjon kan av og til være vanskelig å se. Fordi produktene varierer. Og det skal jo opplyses. Men «strøm er strøm» – og her burde det være enklere.

Det er veldig irriterende at enkelte strømselskaper tilsynelatende fremstår med lav pris på kraftprisoversikter. Men når vi som forbrukere går inn på nettsiden for å bestille til denne lave prisen, finner vi ikke noen avtale med den prisen, men derimot andre og dyrere.

Enkelte aktører innen bransjen kunne nok spare sin oppfinnsomhet på reklame, og heller bruke kreativiteten til å produsere varen billigere, og gi forbrukerne strøm til en noe billigere pris enn hva som ellers hadde vært mulig.

Da politikerne i Norge for 20 år siden liberaliserte energimarkedet og lot oss forbrukere velge strømleverandør, var det for å sikre konkurranse i markedet.. Nå er utfordringen for den nye regjeringen å vise handlekraft og raskt finne en god løsning – som inneholder sann og troverdig prisinformasjon.

For sommertiden er over. Strømforbruket øker når temperaturen synker. Fokuset på prisene vil øke.

Og vi i Forbrukerrådet mener strømkundene fortjener pålitelige fakta om prisene og er klare til å utvikle en ny og fullstendig strømprisoversikt. Det ser ut til at den nye regjeringen er på samme spor.