Pass på at du får rettighetene dine etter Norwegian-kanselleringene

Publisert 14. juli, 2016
Det ble en dårlig start på ferien for mange nordmenn da Norwegian måtte kansellere fly, eller stilte med for små fly den første helgen av juli.
Kvinne venter på flyplassen. Foto.

Foto: Colourbox.com

– Du kan ha rett på standardkompensasjon og erstatning når flyet blir kansellert, og det er innenfor flyselskapets kontroll. Størrelsen på standardkompensasjonen varierer fra 250 euro til 600 euro, avhengig av hvor langt du skulle fly. Du kan også ha krav på erstatning for utgifter utover standardkompensasjonen, så lenge tapet ditt er en naturlig følge av at flyet ble kansellert, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Her kan du lese mer om kanselleringer.

Alle passasjerer som reiser med et flyselskap som flyr innenfor EU/EØS-området har disse rettighetene, og de gjelder uavhengig av om du har kjøpt en billigbillett eller billett til fullpris. Det betyr at et flyselskapet ikke kan lage vilkår hvor de tar bort rettighetene dine:

– Det skal i utgangspunktet mye til for at du ikke har rett på standardkompensasjon. Streik og ekstremvær, slik at flyene må stå på bakken, er noen få unntak, legger Flønes til.

Skal ha møte med Norwegian

Forbrukerrådet har tatt kontakt med Norwegian i etterkant av kanselleringene og bedt om et møte.

– Vi ønsker å få bedre innsikt i hva slags informasjon Norwegian har gitt til passasjerene ved flykanselleringer. Ifølge EU-forordningen er det et informasjonskrav til flyselskapet når slike hendelser oppstår, sier Ingeborg Flønes.

Forbrukerrådet vil møte Norwegian i august.

Reiselengden bestemmer hva du kan kreve

For å gjøre det enkelt for passasjerene og flyselskapet, gir loven standardsatser for kompensasjon hvis et fly blir kansellert. Pengene skal dekke ekstrautgifter som passasjerene får på grunn av at de ikke kommer frem i tide, som hotellrom de ikke får avbestilt eller leiebiler de ikke får brukt. Har du utgifter utover det, kan du få dekket det også, så lenge du kan dokumentere utgiftene.

– Kompensasjonen blir større jo lenger du skal reise, men får du plass på en annen flygning til bestemmelsesstedet, så kan kompensasjonen bli redusert til halvparten, avhengig av hvor forsinket du er når du kommer fram til bestemmelsesstedet. Jo lengre reise, desto større forsinkelse må du godta for å få full kompensasjon, og kommer du likevel frem til riktig tid ved ombooking, får du naturligvis heller ingen ting, kan direktøren fortelle.

Flyrettighetene er kompliserte. Forbrukerrådet har derfor laget en flyrettighetskalkulator hvor du enkelt kan se hva du har krav på ved blant annet forsinkelser og kanselleringer.

Får du ikke det du har rett på, kan du klage

Flyselskapet skal betale standardkompensasjonen med en gang. De fleste flyselskap har skjema på sine nettsider hvor du kan kreve standardkompensasjon og eventuelt dokumenterte utgifter utover dette.

– Får du ikke det du mener du har rett på fra flyselskapet, kan du klage til Transportklagenemnda for fly. Både Forbrukerrådet og nemnda for fly kan gi råd og veiledning, avslutter direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Tipsliste for flykompensasjon

– Sjekk med flyrettighetskalkulatoren hva du har krav på.

– Ta kontakt med flyselskapet for å fremme kravet ditt.

– Klag til Transportklagenemnda fly om du ikke blir enig med flyselskapet.

Pressekontakt / Kommunikasjonsrådgiver
(+47) 996 46 617
martin.halsos@forbrukerradet.no

Abonner på vårt nyhetsvarsel