Forside > Siste Nytt > Prispraterne i bolighandelen

Prispraterne i bolighandelen

23. september, 2014
Boligdebatten er altfor viktig til at den skal innsnevres til at det skrives side opp og side ned om prisutvikling – med meglerforetakenes talsmenn som de fremste blant et stort kobbel av prispratere.  

Vi trenger mindre prisprat, og mer rom for andre sider av boligen, mer vekt på kvalitet og behov.

«Jeg synes det er frustrerende og vanskelig at de går så hardt ut imot bransjen i debatten», sa Eiendom Norge-sjef Christian Vammervold Dreyer til e24 sist torsdag – etter at Forbrukerrådets direktør Randi Flesland hadde uttalt at andre enn eiendomsmeglerne og foretakene deres må eie boligprisstatistikken.

Et «offer» i boligdebatten?

Her forsøker Eiendomsmeglerforetakene å ta rolle som «offer» i boligdebatten. Det vil være ufortjent. For vi roser meglerne og deres foretak – når det er grunn til det.

Her er noen eksempler fra de siste to årene:

Forbrukerrådet har i sterke ordelag i omtrent alle landets medier rost løftet om å innføre obligatorisk boligsalgsrapport ved alle bolighandler. Dette har vært en kampsak for Forbrukerrådet i 40 år, og det var flott at Eiendom Norge, som representerer eiendomsmeglerforetakene, i oktober 2012 gikk offensivt ut og lovet en tryggere bolighandel fra årsskiftet 2015.

Vi har rost at eiendomsmeglerforetakene har sluttet med lokkepriser. De brukte hovedelementer fra Forbrukerrådets forslag til tiltak for å få det til; nemlig fokus på styrets og fagansvarliges ansvar. Det syntes vi var utmerket. Vi har rost at eiendomsmeglerforetakene har inngått avtale med takstmannsorganisasjonene som gjør at takstmenn får en uavhengig rolle av megleren. Vi har rost Norges Eiendomsmeglerforbund for at de har utviklet en universell app som gjør det enklere for forbrukere å by på bolig – uavhengig av hvilket foretak som markedsfører boligen.

Borettslag. Foto.

Foto: Colourbox.com

Men også ris

Men vi har kritisert eiendomsmeglerforetakene for at de måtte tvinges av den forrige regjeringen til å legge prislistene på sine tjenester på nettet, slik at forbrukerne lettere kunne sammenligne.

Og vi har kritisert både bruken av «gebyr» fremfor dets rette navn «pris» eller «honorar», og for at pristilbudene er blitt så detaljerte at kundene faller av lasset i forhandlingene.

Vi har rost kompetanseheving i eiendomsmeglerbransjen.

Og vi har kritisert eiendomsmeglerne for den omkampen de tok med Finansdepartementet, som førte til at boligkjøpere i 2009 mistet den ene dagen de hadde mellom visning og budrunden.

Takket være vellykket innsats fra meglerhold, skjer bolighandelen i Norge i et ufattelig raskt tempo, helt uten angrefrist, der meglerforetakenes ansatte ringer deg om morgenen etter at du var på visninger kvelden i forveien og lurer på hvilke boliger du vil by på, og hvor mye du vil by. Og forteller deg at de må ha budet ditt i god tid før klokken 12.

Vi har – som alle som følger med har oppfattet – heller ikke kritisert statistikken over boligpriser, men vi kritiserer den rollen som eiendomsmeglerforetakene får som fortolkere ved inngangen til enhver ny måned – i et boligmarked der psykologi og emosjoner i markedsføringen er blitt viktigere enn fakta og langsiktighet.

Vi ønsker oss tid for den kloke analysen.

Trygge kjøp med fakta

Boligen er vår langsiktige investering – og når vi kjøper vår første i 20-årene, har vi utsikter til en 60 års periode som boligeiere. Boligen bør kjøpes trygt, med fakta og langsiktige behov som grunnlag, ikke drevet av de siste dagers prisutvikling.

Norges Eiendomsmeglerforbund valgte i 2013 å tre ut av rollen med å presentere statistikken. Norges Eiendomsmeglerforbunds Tormod Boldvik leverer faglig gode analyser i samfunnsdebatten om bolig, senest på Eiendomsmeglerforbundets konferanse 18. september om balanse i boligmarkedet.

Vi håper at eiendomsmeglerforetakene etter hvert følger etter i samme spor.