Forside > Siste Nytt > Råd når høstferien er i fare

Råd når høstferien er i fare

3. oktober, 2019
To av ti drar på høstferie. De fleste drar til hytta, men mange reiser også på storbyferie eller varmere land. Vi har råd og tips for hvordan du får det du har bestilt.

Regn ut flyerstatningen selv

Forbrukerrådet har opplevd en dobling i bruken av våre nettbaserte flyrettigheter i sommer, og vi regner med at økningen vil holde seg.

– De fleste vet at de har krav på mat og drikke, og to av ti vet at de har krav på en erstatning, men et fåtall vet når de har krav på det, sier Pia Ceilie Høst.

– Det finner du ut med flyrettighetssjekken vår. Den fungerer som en kalkulator. Du plotter inn reisen og årsaken til at du ikke kommer av sted, og så regner den seg frem til hva du har krav på, råder Høst.

Her finner du flyrettighetssjekken. 

Slik klager du på tapt bagasje

Det finnes ingen dårligere start på ferien enn at bagasjen ikke kommer frem. Fire av ti vet ikke at de må si ifra om det allerede på flyplassen, og det er de yngste som vet minst om hva de må gjøre. Kjennskapen er høyest blant dem over 60 år.

– Ringer ungdommen hjem og forteller at bagasjen ikke kom frem, så be dem ta kontakt med Tapt bagasje ved ankomst. Fortell også at flyselskapet dekker toalettartikler, og nødvendige klær. Det er et godt foreldreråd, sier Høst.

Unngå å komme i leiebilstatstikken

Pass på når du leier bil. Forbruker Europa kan fortelle at de har fått 125 klager på leiebil så langt i 2019. Av disse er 37 for påståtte skader.

– Ved å ta enkle forholdsregler går turen bra. Unngå å kjøpe unødvendige forsikringer ved på forhånd å sjekke hva du trenger før du henter bilen. Husk å ta bilder av interiør, km-teller og ytre skader før og etter at du overtar bilen. Betal alltid med kredittkort. Da kan ikke firmaet trekke penger av kortet ditt for skader uten å si ifra, sier Høst.

Her finner du Forbruker Europas leiebilråd.

Husk å klage på toget

Mange tar toget i høstferien. Da er det greit å vite at du har rettigheter, hvis toger blir forsinket eller kansellert. Et fåtall har kjennskap til rettighetene sine ved togforsinkelse, og kun én promille klager. Det gjør at du ikke får penger som du har rett på.

– Dersom du reiser med Vy har du rett til 50 prosent refusjon av billettprisen ved forsinkelse på én time eller mer på langdistansetogene, og ved forsinkelse på minst 30 minutter på de kortere strekningene, kan Høst fortelle.

Slik klager du på overnatting

De fleste vet at hotellet, eller utleier har rett til å rette opp en feil, men de under 40 år vet i mindre grad hva de skal gjøre med det. Gjelder det andre former for leie enn hotell, sliter flere med å vite hvordan de skal klage.

– Leier du på Airbnb, har du også rettigheter. Er ikke rommet som lovet, kan du ha rett på prisavslag eller pengene tilbake, sier vilkårene til Airbnb, kan hun fortelle.

Kjøp sikkert med kredittkort

Bruk kredittkort, eller bankkort med VISA eller MarsterCard-del, når du skal kjøpe en vare eller tjeneste. Da er du sikret mot svindel.

– Pass på å betale i lokal valuta, hvis du får valg. Da får du den beste kursen, avslutter Pia Cecile Høst.

2019 Rapport om ferievaner og rettigheter PDF