Forside > Siste Nytt > Røeggen-saken gir gjenklang i forbrukerstatistikken

Røeggen-saken gir gjenklang i forbrukerstatistikken

11. juli, 2013
Forbrukerrådet fikk 43 000 henvendelser første halvår av 2013. Den store forskjellen fra i fjor er en fordobling av antall henvendelser om finans og økonomi.

Røeggen og Forbrukerrådet vant en stor seier i Høyesterett i mars, da småspareren fikk tilbake pengene sine etter at DNB hadde gitt ham dårlige råd.

– Vi kan ikke forklare oppgangen i antall henvendelser på annen måte enn at Røeggen-saken gir gjenklang. Vi oppfordrer alle som mener de har blitt villedet av banken til å klage, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

Nordmenn opptatt av boligen

Folk henvender seg mest til Forbrukerrådet med spørsmål knyttet til boligen sin. Vi får mange spørsmål knyttet til kjøp og salg av bolig, husleie og kjøp av håndverkertjenester i forbindelse med oppussing.

– Vi ser at mange av henvendelsene kunne vært unngått hvis man hadde brukt kontrakt. Få det på papiret, og benytt gjerne kontraktene du finner på forbrukerradet.no, sier Randi Flesland.

Bil på topp

Av enkelthenvendelser er kjøp og salg av bil på topp. Det er like mye privatpersoner som profesjonelle selger som volder problemer for forbrukeren.

– Vi anbefaler at folk alltid bruker kontrakt, og at du på forhånd sjekker drømmebilen for feil på et verksted. Det koster noen kroner, men lønner seg fort, sier direktør Flesland.

Forbrukerrådet har opplevd en nedgang i antall henvendelser på 20 prosent i forhold til samme periode i fjor. Nedgangen skyldes blant annet en teknisk svikt som nå er rettet opp.

Ti på topp henvendelser

  1. Kjøp og salg av bil (5346)
  2. Husleie (2963)
  3. Klær, sko og vesker (1360)
  4. Møbler (1245)
  5. Hvitevarer (1149)
  6. Mobiltelefoner (1099)
  7. Digitale varer (993)
  8. Kjøp og salg av bolig (973)
  9. Finans (944)
  10. Abonnementer (895)