Forside > Siste Nytt > Ruter og NSB mangler ryggdekning

Ruter og NSB mangler ryggdekning

17. september, 2013
Har kollektivselskapene dekning for å gi bot når de mangler internettdekning?

Uten dekning der billettkontrollen utføres kan det være utfordrende å vise frem mobil-billetten.

Ifølge Teknisk Ukeblad kan du nå risikere å få bot, selv med gyldig billett på mobilen. En del mobil-billetter forutsetter nemlig daglig nedlasting av en kode for å unngå billettjuks. Ruter avviser langt på vei at man skal få bot for dette, men som passasjer er det uansett en ubehaglig situasjon å havne i. Ingen liker å føle seg mistenkeliggjort.

Periodekort og kollektivtransport skal være enkelt å bruke og lett å forstå. Et mål med billett-apper burde være å gjøre det enklere for kunden. Teknisk Ukeblad viser ett av mange eksempler på at byrden ved oppstartsvansker skyves over på kunden. Det er ikke vår feil at innføring av nye betalingsløsninger i kollektivtransporten ikke går knirkefritt.

Kollektivselskapene kan forvente at kunder fremviser gyldig billett ved kontroll. Du kan få bot hvis du ikke validerer ny billett, fordi du hadde glemt når den forrige gikk ut. Sånn er det. Kunder med mobil-billett skal dessuten ha batteri nok til at det varer reisen ut, i tilfelle kontroll. Er du i et område med dårlig mobilsignal vil batteriet tømmes fortere. Da jobber nemlig telefonen hardere for å få dekning. Så selv om du trodde du hadde nok batteri da du dro hjemmefra, kan det gå tomt under en reise der mobilen konstant jobber for å få signal. Dekningen må være kollektivselskapets ansvar.

Kollektivselskapene kan ikke forvente at kunder med periodekort, daglig skal gå på internett og foreta en opplasting av en kode før reisen i tilfelle kontroll i områder uten dekning. Selskapene burde ha tenkt på det før de innførte elektronisk billettering. Kunder har kjøpt periodekort fordi det skal gjøre reisen enklere, ikke vanskeligere.

På sikt har både NSB og Ruter planer for å unngå dette problemet. Ruter oppfordrer inntil videre kunder til å laste opp koden før de går ned i tunnelsystemet. I stedet for å skyve problemet over på kundene, bør billetter som krever internettdekning kontrolleres der hvor det faktisk er internettdekning.

Vi håper og tror at dette bare er en oppstartsfeil i det som skal bli et veldig kundevennlig billettsystem. Heldigvis sier Ruter til Østlandssendingen at dette er deres ansvar, og at kundene ikke skal frykte at de får gebyr.

Å ilegge gebyr fordi elektroniske billetter sjekkes på steder uten internettdekning, vil være helt urimelig. Urimelige vilkår har generelt sett dårlig dekning.