Forside > Siste Nytt > Sammen om å kutte saltet

Sammen om å kutte saltet

20. oktober, 2015
Vi spiser dobbelt så mye salt som anbefalt, og mesteparten av saltet kommer fra mat som vi kjøper delvis eller ferdig tilberedt.

Det unødvendige, og ofte skjulte, saltet har konsekvenser for helsen vår. Forrige uke skrev vi derfor under på Helsedirektoratets Saltpartnerskap sammen med 52 andre aktører i industrien, matbransjen og andre organisasjoner.

Saltpartnerskap.Foto

Foto: Kost- og ernæringsforbundet

En teskje salt om dagen er nok. Det tilsvarer 5 gram salt. I dag får vi i oss det dobbelte. Målet er at saltinntaket i Norge skal reduseres med 15 prosent innen 2018, og 30 prosent innen 2025. Det bør være mulig, og som partner i Saltpartnerskapet skal vi i Forbrukerrådet følge opp dette arbeidet.

Mye salt øker blodtrykket, og et høyt blodtrykk øker igjen risikoen for hjerte- og karsykdommer, som hjerteinfarkt og hjerneslag. Mindre salt i maten vil derfor være et viktig bidrag for å bedre folkehelsen. Danske beregninger viser at vi kan spare 1000 menneskeliv i året om vi reduserer inntaket av salt med 30 prosent.

Problemet med saltet er at det finnes i så mange ulike matvarer. Når industrien nå lover å kutte saltet, er det viktig at saltet kuttes i alle de matvarene som vi kjøper og spiser til daglig. Det er saltet i de vanlige og mest brukte produktene som må ned for å få effekt, for det tar tid å endre folks vaner. Vi vil derfor passe på at det ikke kommer nye, alternative produkter i tillegg til de «vanlige» med mye salt.

For oss i Forbrukerrådet er det også viktig at det blir lagt spesiell vekt på å få ned saltbruken i produkter til barn. Smakspreferanser skapes i tidlig alder, og er man først blitt vant til mye salt, er det vanskeligere å venne seg av med det.

Mens vi venter på at industrien får redusert saltet, er det viktig med åpenhet om saltinnholdet i produkter. Vi støtter derfor endringen i merkereglene om salt, som trådte i kraft ved starten av året. Etter de nye reglene skal natriummengde angis som salt og være lett leselig på emballasjen. God informasjon gjør det lettere for oss som forbrukere å ta gode valg, mens vi venter på at snart flere av matproduktene i butikkene og på serveringsstedene blir gode valg – med litt mindre salt.