Forside > Siste Nytt > Slik bør taximarkedet endres

Slik bør taximarkedet endres

30. april, 2014
I kronikken «All makt bak rattet» i Dagbladet i dag forteller Forbrukerrådet hvorfor og hvordan vi mener taximarkedet må endres.

Kunden kan ikke velge bort udugelige enkeltsjåfører. Det er bortimot umulig for fylkeskommunen å trekke et løyve tilbake. Det må endres. Vi trenger modige politikere som ser på hele organiseringen av taxibransjen. Vi tror en selskapsmodell som setter kunden foran, vil løse mye.

Forbrukerrådet har over mange år testet taximarkedet. Vi har bestilt taxier og målt kilometerstand, sjekket om prisene for taxituren stemmer med det selskapene oppgir, og jobbet med utvikling av en pristabell som skal være synlig i taxiene.

År etter år viste testene våre dårlige resultater for taxibransjen. Prisene i enkelte av områdene der flere sentraler konkurrerer, er dessuten 90 % høyere enn i områdene uten konkurranse. Forsøk på å styrke forbrukerens posisjon, har ført til det motsatte.

Forbrukerrådet lagde derfor i fjor en taxiutredning. Vi snakket med bransjen, myndigheter og andre som har med taximarkedet å gjøre. Vi reiste til våre naboland for å se om vi har noe å lære derifra. Vår konklusjon er at grunnleggende utfordringer i denne bransjen må tas tak i for at kundene skal få et godt, trygt og akseptabelt priset tilbud.

I dagens kronikk i Dagbladet forklarer vi hvilke grep vi mener må gjøres for å få en taxinæring som setter kunden foran.