Forside > Siste Nytt > Slik kan NSB gjøre en bedre sommerjobb

Slik kan NSB gjøre en bedre sommerjobb

27. juni, 2014
«Nede på stasjonen, tidlig en morgen står alle togene så pent på rad Mannen på lokomotivet sveiver på et håndtak (…) Tsjjjj, tsjjjj, tsjjjj, tsjjj - toget står»

Og når toget står er buss en mager trøst, forteller de 56 togpendlerne Forbrukerrådet har vært i kontakt med som hadde rukket å få med seg NSBs ordning med buss for tog rett før norske skoler tok ferie i forrige uke.

Må få bedre informasjon

De fleste har opplevd forsinkelser og mange har opplevd dårlig informasjon i forkant, dårlig informasjon underveis og manglende skilting. Bare fire av pendlerne sier de har en positiv opplevelse med å ta bussen i stedet for toget. Flertallet mener at det ikke har vært noen merkbar endring i gjennomføringen av buss for tog sammenlignet med tidligere.

Mange uttrykker irritasjon og ønsker å komme med tilbakemeldinger og dele sine opplevelser.

Det er kanskje ikke så rart disse pendlerne heller ville foretrukket å ta toget, slik de har betalt for. Likevel er det urovekkende å lese tilbakemeldinger som at «ingen buss kom», «ingen skilting», «kaos og uorden» og «buss for tog betyr FORSINKELSER».

Det er liten tvil om at mange savner enda bedre informasjon om når bussene går, hvor de går fra.

Lang erfaring

At myndighetene ønsker å ruste opp det norske tognettet er bra, og det er forståelig at det kommer til å ta tid. I byggeperioden må togreisende komme seg fram på annen måte. Hvis ikke alle skal havne i hver sin bil, må de oppleve at buss for tog fungerer godt. Fra tidligere år vet vi at NSB har fått god erfaring med å lose de reisende inn på bussene, og nå er det viktig at de henter frem denne kunnskapen. God skilting og informasjon er alfa og omega – og bussene må selvsagt gå etter planen.

Sommeren har så vidt startet. Derfor ber vi NSB utføre sommerjobben sin like profesjonelt på gummihjul som på skinner. Bare slik får togkundene det de har betalt for.

Står på toget. Foto.

Foto: Colourbox.com

Dette mener forbrukerne:

Forbrukerrådet har fått mange tilbakemeldinger fra pendlere som har opplevd «buss for tog». Her har vi trukket frem de vi mener NSB særlig kan lære av:

  • Det ble ikke opplyst at vi som skulle til Vestfold kunne gå til spor 19 hvor det var satt opp maxitaxi. Dette fant vi ut helt tilfeldig. Over høyttaler ble det sagt at vi måtte vente på neste tog.
  • Ved store feil som den ved Skøyen midt i juni er det kaos og alle prøver å finne en buss eller tog for å komme hjem. Regnes det som buss for tog. Jeg fant en buss, men den kom ikke fra NSB.
  • For lite informasjon – til og med sjåførene vet ikke hvilken rute de skal kjøre og det blir mye unødvendig venting. Som nevnt tidligere har jeg de siste gangene tatt lokalbuss for å unngå hele greia.
  • Syntes systemet fungerte forbausende bra for noen år tilbake, men somrene med utbedringer på Oslo S har vært betydelig dårligere. Kanskje marginalt bedre i år, men 4-5 år tilbake opplevdes informasjonen og systemet smidigere og bedre.
  • Foreslår å opprette snupunkter der togene faktisk går, og at busser går kontinuerlig mellom disse to punktene etter hvert som de fylles opp (eller man har ventet noenlunde fornuftig tid) når det er brudd på linja. Slik det er nå, virker det helt tilfeldig hvor busser skal kjøre, og noen busser kjøres med lav fyllingsgrad selv om det står mange mennesker og venter på transport, siden bussen skal lengre/kortere enn man selv skal, og det er umulig å vite om man kommer videre fra der bussen går.
  • Fantastisk dårlig informasjonsmateriell. Man må faktisk stå og studere for å få forstå informasjonen. Rotete og for mye tekst. Gjør det enklere. Det bør også være mulig å skilte bedre, og opplyse om at tog går fra andre spor bedre. Dette gjelder på Eidsvoll Verk.
  • Det er ok å «lide» litt, siden vi merker jo at regulariteten og frekvensen øker, sakte men sikkert. Såvidt jeg forstår skal vi som bor i Asker slippe litt «billigere» unna enn tidligere, siden mye begynner å bli klart på vest-siden. Jeg gleder meg til resultatet.
  • Jeg har full forståelse for at det er billig å plassere to 18-åringer på stasjonene for å informere reisende. Men dette funker søren ikke, da disse 18-åringene bare blir stående og klø seg i huet og ikke er i stand til å løse engang den enkleste situasjon!
  • At det må bli bedre informasjon til kunder / at bussen skal stoppe på de stoppene togene stopper / at det går buss når toget står på skilt at det skal gå.
  • Like mye armer og bein i startfasen som det alltid har vært. / For meg virker det som om NSB overhodet ikke har erfaringsoverføring fra tidligere år. Dersom de har det blir ikke dette delt med det operative personalet som veileder kundene.
  • Ser ofte at det er en utfordring for de med mye bagasje/unger på slep/dårlig til beins å gå helt til bussen. Burde være noen muligheter tilgjengelig for å hjelpe disse gruppene, også for ikke å skape ekstra forsinkelser
  • Det er bedre enn ingenting, men bør informeres bedre på forhånd og sørge for at andre tog for eksempel kan vente på bussene slik at man kan rekke andre tog, spesielt viktig på sene kvelder og helger. Bør også skiltes mye bedre.
  • Han som sto med gul vest var vennlig. Ansatt i uniform (uten vest) ønsket bare å tydeliggjøre at hun ikke var på jobb ved å si at «dette har ikke jeg noe med, jeg har gått av vakt».
  • Sjåførene klarer ikke svare på noen spørsmål underveis hverken fra de som sitter på eller folk som står på stasjonene og venter
  • Jeg må tilføye at min erfaring gjelder i forbindelse med uforutsette forsinkelser. Men, erfaringen er entydig, og lik tidligere planlagt eller ikke planlagt alternativ transport. Dårlig informasjon på stedet, svak drilling av mannskap, og totalt gjennomført med liten smidighet for den reisende. Jeg stiller spørsmål ved; skal ikke slikt gjennomføres med en ambisjon om høyest mulig smidighet og tilstrebe erstatningstransport så nært opp til det opprinnelige som mulig? Og med NSB’s årelange erfaring og kunnskap, om transport og mennesker, hvis minutter og halvtimer faktisk betyr mye fra eller til..? /  / Tid er relativt, og en halvtimes forsinkelse hit eller dit er ikke mye tid. Men om det avgjør om man rekker hente barn, eller en forestilling på skolen, eller fotballtrening med småen, så har disse minuttene en helt konsentrert betydning. Det har NSB vanskelig med å kommunisere at de forstår.
  • På buss for tog har de på vår lokalstasjon ikke satt opp toget fra stasjonen siste ganger. Derimot fra en busstopp som ligger 20 minutters gangvei unna stasjonen. Det er etter min mening å ikke sette opp alternativ transport i det hele tatt.
  • Rabatt til alle pendlere i perioden som buss kjøres for tog. Direktebusser for pendlere til Oslo.
  • To tilfeller av buss for tog 1.6 på Hamar: Ingen skilting om hvor buss går, Lillehammer eller Oslo, ellers greit / senere i juni stengt mellom Skøyen og Sandvika. Melding om at tog ikke gikk via app. Vanlig rutebuss til Sandvika hvor tog videre var 30 min forsinket
  • Ingen busser kom
  • Info i forkant om planlagte arbeider grei nok. Jeg bruker konsekvent egen bil de dagene, selv om jeg må sitte i kø. Jeg sjekker alltid om det er forsinkelser eller andre forhold som spiller inn på min togstrekning, og bruker bil de dagene.
  • Kaos og uorden (og masse sniking) i kø for å komme på buss etter overgang fra taxi-kø, informasjon blir bare ropt til de nærmeste meterne, slik at folk som står lengre bak ikke får vite hva som skjer, eller hvilken kø som blir.satt opp hvor. Informasjon om at det står busser klare blir gitt, til tross for at bussene ikke er hentet inn.
  • Ble en gang for noen uker siden sittende i toget på Eidsvoll Verk stasjon, uten å ha fått noe info om at det var buss for tog over høyttaler eller lignende. Satt der kanskje i 10 min før det kom en lokfører og lurte på om jeg ikke skulle ta bussen videre til Eidsvoll, men da jeg kom til bussholdeplassen hadde allerede bussen kjørt fra meg. Fikk etter mye om og men tilbud om taxi, men innen noen fikk ringt til taxi var allerede de jeg skulle besøke på Eidsvoll på plass for å hente meg med bil. Dette blir rett og slett for dumt.
  • Buss til Sande stasjon! Alle bussene gikk dit. Måtte sitte på Sande stasjon (ikke store stasjonen – godt det var fint vær) i ca 1 time for å vente på tog videre til Tønsberg. Overfylt tog ble det. Hvorfor ikke kjøre bussene videre nedover. Kom veldig sent hjem …
  • Bussen stoppet IKKE på Nationaltheatret
  • Vi måtte bytte fra en buss til en annen. Bussen stoppet på en grustomt, lite tilgjengelig for personer dårlig til beins, svaksynte og barnevogner. Ujevnheter, snublehull, noen steder dekket med ugress – i halvmørket var alt dette en utfordring.