Forside > Siste Nytt > Slipp TV-seeren fri

Slipp TV-seeren fri

2. februar, 2016
Den pågående krangelen mellom Canal Digital og Discovery, hvor nok en gang forbrukeren blir holdt som gissel, avdekker fundamentale problemer med dagens TV- og bredbåndsmarked. Akkurat nå står over to millioner nordmenn uten det tilbudet de har betalt for.

Forbrukerrådet får en rekke henvendelser fra folk som ønsker å skifte leverandør, slik at de kan få de kanalene de har lyst på. Men det er enklere sagt enn gjort, selv om Canal Digital på sine nettsider sier at dette nå er mulig.

Se dine rettigheter hos Forbrukerombudet

Et av hovedproblemene er den manglende konkurransen i TV- og bredbåndsmarkedet. Det er som regel bare én kabel inn i hvert hus, og den eies av én leverandør som nekter andre å levere tjenester på den. I tillegg har kabel-TV-leverandører som Get og Canal Digital i flere tiår operert med tvunget koblingssalg av TV og bredbånd, ofte i kombinasjon med fellesavtaler med borettslag og sameier. Dette har effektivt hindret konkurranse ved at mindre utfordrere ikke kommer inn på markedet, og forbrukerne opplever for store hindre til å bytte.

Colourbox

Colourbox

Vi har lenge sagt det pågår en kryss-subsidiering mellom TV- og bredbånd hos kabelleverandørene, noe som ytterligere har forverret konkurransesituasjonen. Når Canal Digital nå gir plaster på såret til alle sine kunder for manglende leveranse av TV-kanaler ved å gi raskere internetthastighet, så sier vel det sitt.

Dette er kanskje den siste spikeren i kista for en forretningsmodell som baserer seg på å selge kanalpakker tvunget sammen med internettleveransen?Det er på tide at forbrukerne får bedre valgmuligheter. Regjeringen har muligheten når de nå legger den siste hånden på den bebudede nasjonale ekom-planen senere i vår. Tar de utfordringen?