Forbrukerrådet har i en årrekke arbeidet for et mer forbrukervennlig parkeringsregelverk, og er glad for at regjeringen nå endelig tar tak.
– Det nye regelverket adresserer mange av svakhetene ved dagens ordning. At vi nå får ett sett med regler for hele parkeringsbransjen, gjør det enklere å være bilist og vil forhåpentligvis redusere cowboytendensene som har preget deler av bransjen, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.
Det nye regelverket sikrer blant annet at:
- Alle parkeringsselskapene blir underlagt Parkeringsklagenemnda og må følge nemndas avgjørelser.
- Du skal ikke kunne få bot før det har gått fem minutter etter at billetten er utløpt, eller mens du venter på å betale.
- Det blir tre faste satser (300 kr, 600 kr og 900 kr) for ikke å overholde parkeringsreglene.
- Alle parkeringsplassene skal ha ladepunkter til el-biler, og en andel av plassene skal reserveres for forflytningshemmede.
Savner konsesjon og etterskuddsvis betaling
– Samtidig som mye er på plass, skulle vi gjerne sett at det ble innført konsesjon for å drive parkeringsselskap. Vi tror dette ville bidratt til å luke ut de useriøse aktørene i bransjen, sier Randi Flesland.
– Vi tror også at et obligatorisk krav om å tilby etterskuddsbetaling ville bidratt til å senke konfliktnivået, og at det ble større samsvar mellom det man kjøper, og det man betaler for.
Det nye regelverket vil tre i kraft 1. januar 2017.