Forside > Siste Nytt > Smil – også om du skal til tannlegen

Smil – også om du skal til tannlegen

8. januar, 2014

Og er du egentlig fornøyd med behandlingen du får? Mer informasjon er et gode for forbrukerne.

Tannlegemarkedet er komplisert, og lenge har det vært nærmest umulig å orientere seg som forbruker. Vår egen undersøkelse i 2011 viste at tannlegebransjen er langt unna «null hull».

Siden den gang har mye blitt bedre. Gjennom Forbrukerrådets tjeneste Hva koster tannlegen kan du sammenligne prisene hos landets tannleger. Kanskje betaler du for mye i dag?

Tannlege sjekker tennene til en kvinne. Foto.

Foto: Colourbox.com

Forbrukerrådet mener du bør ha tilgang til god informasjon når du skal velge tannlege. Vår egen tannlegeportal utvikles nå videre for å kunne gi deg informasjon om kvalitet i tillegg til pris. Dette arbeidet gjøres i samarbeid med helsemyndighetene og tannlegebransjen. For eksempel kan portalen inneholde om tannlegen har fullført etterutdannelse, eller om det finnes tilsynssaker direkte knyttet til den enkelte tannlegen.

Besøk hvakostertannlegen.no

Kvalifisert synsing?

Mange har begynt å vurdere tannlegen sin på nett, og det har skapt debatt. Forbrukerrådet er ikke imot at det finnes nettsteder der du kan vurdere tjenester du kjøper. Det må i utgangspunktet være bra. Det er likevel noen ting du må være oppmerksom på når du leser vurderingene om tannlegene på legelisten.no.

Dette er først og fremst personlige meninger basert på oppfatninger fra pasienter i møte med sin tannlege. Verken alle pasienter eller alle tannleger vil være enige i alt som står. Men med litt sunn skepsis i bunn, kan du danne deg et inntrykk av hvordan andre føler at de er blir møtt av tannlegen. Fikk han eller hun tannlegeskrekken til å forsvinne, eller fikk du som satt i tannlegestolen god informasjon underveis?

Det kan også være relevant å sjekke om tannlegen du vurderer å benytte deg av, har fått advarsler eller andre reaksjoner fra Statens helsetilsyn. Saken «Drev ulovlig i 7 måneder – tannlege granskes av Helsetilsynet» (NRK) viser at det er nyttig for pasienter å ha tilgang til denne typen informasjon.

Valgfriheten innen helsetjenester har økt de senere årene. Forbrukerrådet vil jobbe for at du får mer informasjon, enten du skal velge lege, benytte deg av fritt sykehusvalg, eller finne tannlege. Det er ingen grunn til at vi skal måtte velge i blinde.

Forbrukerrådets kommentar til legelisten fra november 2011.