Forside > Siste Nytt > Spar penger på å bytte verksted

Spar penger på å bytte verksted

13. mars, 2014
Bilen er en utfordring for forbrukerens lommebøker på mange måter. En måte å spare på er å bytte til et rimeligere verksted.

– Valg av bilverksted handler ofte om hvem du har tillit til, men for rutineundersøkelser trenger du ikke betale mer enn du må, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Det er samme krav til faglig arbeid om du bruker merkeverkstedet, eller det lokale verkstedet nede i veien. For den som er redd for at garantien ryker hvis du ikke bruker merkeverkstedet, er det ikke lenger et lovlig krav i en garantiavtale. På den annen side må du sikre deg at det nye verkstedet følger vedlikeholdskravene i garantien.

Lurer du på hvor mye du kan spare på å bytte verksted viser en ny undersøkelse fra Norges Automobil Forbund (NAF) at du kan spare tusener.

Les mer om bil og verksted.

Bilverksted. Foto.

Foto: Colourbox.com

Det er enklere enn du tror

– For å gjøre det enkelt for forbrukeren har vi laget tips, og en standard prisforespørsel, slik at du kan gjøre et bevisst valg uten for lang tankeprosess, sier Halsos.

Tommelfingerregelen er at du sender ut en skriftlig prisforespørsel til minst tre verksteder. Det bør du gjøre for all service, EU-kontroll og hvis det har oppstått en skade.

– Skriftlighet er viktig. Mange av henvendelsene Forbrukerrådet fikk i fjor om verkstedtjenester handlet om pris. En god avtale er et godt utgangspunkt for ikke å havne i en tvist, sier kommunikasjosnrådgiveren.

Les mer om henvendelsene til Forbrukerrådet i 2013

Velg riktig verksted

Det finnes i dag tre typer verksted i Norge. Merkeverkstedet, som for eksempel Volkswagen. Så har du kjedeverkstedene som Automester, BilXtra og Mekonomen. Dette er gjerne lokale verksteder som har slått seg sammen med felles profil. Til slutt har du enkeltstående verksteder.

– Alle verksteder har ansvar for å drive fagmessig arbeid, og de må være autorisert av Statens vegvesen. Men det kan være forskjellig kunnskap om den enkelte biltype verkstedene i mellom, slik at du bør undersøke kompetansen verkstedet har om bilen din, sier Halsos.

Send forespørsel om pristilbud

Du kan sende en prisforespørsel til hvert enkelt verksted, eller ta kontakt med en kjede eller et merke samlet.

– Send en e-post, hvor du du gir nøkkelopplysinger om bilen din, og ber om et pristilbud for service på bilen din. Det er viktig at du får med at servicen skal gjennomføres i henhold til bilprodusentens vedlikeholdsprogram, og at du vil ha dokumentasjon for det sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådets standardforespørsel for pristilbud på bilservice:

Emnefelt: Prisforespørsel, service

Tekst: Hei, jeg skal gjennomføre service på min bil og ber med dette om pristilbud.

  • Registerings nummer på bilen. (Eks: AA123456)
  • Bilmerke, modell, motor, girkasse og utstyrsnivå: (Eks: Toyota Avensis 2.0 D-4D manuell Sol)
  • Årsmodell: (Eks: 2011-modell)
  • Km. stand (Eks: 60.000 km)
  • Forrige service: (Eks. Forrige service ble gjennomført 10.10.10 (dato) ved 40.000 km (km.stand))

Servicen skal gjennomføres i henhold til bilprodusentens vedlikeholdsprogram. Hvis jeg velger å utføre service hos dere, vil jeg be om dokumentasjon for at servicen er gjennomført i henhold til bilprodusentens vedlikeholdsprogram.

Vennlig hilsen

Ditt navn, ditt telefonnumer