Forside > Siste Nytt > Sparebank1 og Nordea tåkelegger priser på fond

Sparebank1 og Nordea tåkelegger priser på fond

22. november, 2016
Forbrukerrådets undersøkelse viser store sprik i hvor flinke banker og fondsforvaltere er til å vise prisene på sine fond. Mens KLP og DNB imponerer, skuffer Sparebank1 og Nordea.

Sparebank 1 ligger nesten på bunn i Forbrukerrådets undersøkelse, og heller ikke storbanken Nordea imponerer særlig. Derimot er KLP og DNB best på å vise hva det koster å investere i fond.

– Som kunder må vi kunne forvente at pris er godt synlig i enhver sammenheng, også når aksjefond blir presentert for oss. Å vise prisen sammen med produktet er standard i nettbutikker i alle andre bransjer, sier Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet. Han påpeker at selskapene med enkle grep kan synliggjøre priser bedre og dermed klatre oppover i målingen.

Flere på jumboplass

Fondsforvalteren Alfred Berg kommer aller dårligst ut. Klart dårligste storbank er Nordea med bare 53,3 poeng, mens Helgeland Sparebank innehar bunnplasseringen blant samtlige banker. Likevel er det bankene i Sparebank 1-gruppen som imponerer fagdirektøren minst.

– Sparebank 1-gruppens banker står til stryk når det gjelder å vise pris ved anbefaling av aksjefond. Kundene får vite hvilket fond de bør kjøpe, men ikke prislappen. Faktisk må kundene trykke videre på kjøpsknappen uten å få vite prisen, sier Jensen.

sparegriser

Foto: Ole Walter Jacobsen

Han påpeker også at deres fondsvelger er like mangelfull på pris, siden kundene også her må trykke videre på kjøpsknappen uten å få vite prisen. Han er mer fornøyd med deres fondsoversikt som viser gebyrene, og dermed består testen.

– I sum får de fem bankene i Sparebank 1-gruppen likevel svært lave poengsummer. Deres produktpresentasjoner er rett og slett lite forbrukervennlige, sier Jensen.

Nordea viser ikke pris i fondsoversikten

I undersøkelsen straffes aktørene ganske hardt for at pris ikke vises i fondsoversikten. Det er hovedårsaken til Nordeas svake poengsum.

– Nordea presenterer mange kolonner med mye informasjon i deres fondstabell, og da er det påfallende at det nettopp er prisen som mangler i oversikten. Det er enkelt å vise prisen på det man selger. Det klarer de fleste bransjer. Derfor skal det svært enkle grep fra storbanken for å vise seg mer forbrukervennlig, sier Jensen.

KLP er åpen om prisene, og DNB gjør det bra

KLP er suverent tydeligst når det kommer til å vise hva det koster å investere i deres fond. Av 100 maksimalt oppnåelige poeng, scorer KLP 99,6. Det viser at de er svært åpne om prisene. Blant storbankene er DNB klart best. Norges største bank oppnår 85,7 poeng. Neste storbank i rangeringen er Danske Bank med 78,1 poeng.

Forbrukerrådet planlegger en ny tilsvarende undersøkelse i håp om å se forbedringer.

– Det vil være fullt mulig å klatre i testen. KLP og DNB er denne gangen bjellesauer som viser du kan bli tydelig på pris med helt enkle grep. Flere bør følge etter. Et første grep er å la forbrukerne slippe å sette i gang kjøpsprosessen før de får vite prisen, sier Jensen.