Forside > Siste Nytt > Spesialnummer – ulovlig i det private, greit i det offentlige?

Spesialnummer – ulovlig i det private, greit i det offentlige?

31. mars, 2017
EU-domstolen har slått fast at dyre spesialnummer til kundeservice er ulovlig. Men offentlige instanser går foreløpig fri.

Spesialnummer er typisk femsifrede nummer, gjerne 800-nummer. Disse er dyre, og gjør ofte stort utslag når telefonregninga kommer. EU-domstolen har slått fast at næringsdrivende ikke lenger kan henvise kundene sine til dyre spesialnummer når de trenger hjelp, men de offentlige instansene dekkes ikke av avgjørelsen. Det synes ikke fagdirektør for offentlige tjenester i Forbrukerrådet, Anne Kristin Vie, noe særlig om.

– At offentlige aktører fortsatt kan benytte seg av dyre spesialnummer er synd. De bør alle følge etter det private, og kvitte seg med de kostbare nummerløsningene.

En.operatør.svarer.Foto

Fortsatt utbredt

Selv om mange offentlige instanser har lagt spesialnummer på hylla, finnes det fortsatt en del som benytter seg av løsningen. Blant annet er det flere sykehus som fortsatt henviser til femsifrede nummer.

– Offentlige tjenester som sykehus, politi og vegvesen bør absolutt ikke ha dyre spesialnummer. Dette er jo ofte plasser du ikke kommer unna å ringe til, og da skal ikke det koste deg flesk, sier Vie.

Forbrukerrådet vil ha slutt på ordningen, og håper det offentlige vil følge etter det private når de nå kvitter seg med dyre kundeservicenummer.

– Vi synes det blir helt feil at det offentlige skal benytte seg av kostbare nummer, spesielt når det nå er ulovlig for private. Vi vil jobbe aktivt for at de forsvinner fra offentlig sektor.

Offentlige instanser som benytter to forskjellige nummer, både et vanlig og et spesialnummer, må dessuten tydelig informere om at det er store prisforskjeller på de to løsningene.

– I det store og det hele mener vi at de som opererer med to nummer rett og slett skal kvitte seg med spesialnummeret, og heller holde seg til det vanlige, sier Vie.