Forside > Siste Nytt > Symmetrisk skjønnhet med Cresco og Jan Thomas

Symmetrisk skjønnhet med Cresco og Jan Thomas

28. januar, 2014
Mens nasjonale og internasjonale myndigheter advarer om at norske husholdninger har en altfor stor gjeldsbelastning, finner det norske kredittkortselskapet Cresco det opportunt å gjøre et friskt salgsfremstøt.

Cresco, som er et selskap i DNB, har i sin forståelse av ansvarlighet, kommet til at flere av oss trenger kredittkort. Det er litt rart, ettersom det allerede finnes 6,2 millioner internasjonale kreditt- og betalingskort og  500 000 nasjonale kredittkort i Norge. Visa alene har 7,4 millioner kort i sirkulasjon, men det tallet inkluderer debetkortene som i gjennomsnitt blir brukt 225 ganger i året. Men vi blir uansett oppfordret til å søke om enda et kort.

Mann ser på Cresco sin side på en PC. Foto.

Foto: Colourbox.com / Forbrukerrådet

Hvorfor via kredittkort?

– Søk på gullkortet til Cresco – og bli med i trekningen om en hel brushup-dag på Jan Thomas Studio, oppfordrer Cresco. Og reklamen sier du kan få «en dag som bare handler om deg, og hvor du kan bli ny». Hvis jeg vinner, får jeg innføring i øyenbrynsdesign og hårstyling på en av Norges mest omtalte virksomheter i velværeindustrien. Det kan jeg saktens trenge. Men hvorfor skal det gå via et kredittkort?

Kredittkort er en tjeneste som fungerer bra for dem som bruker kortet riktig. Det betyr at forbrukeren må kvitte seg med all gjeld før forfall. Å skaffe seg et kredittkort kan være nyttig for krisesituasjoner og når du handler med leverandører som ikke er leveringsdyktige.

Kjøp gjort med kredittkort gjør det mulig for deg som forbruker å snu deg til kortselskapet og få dem til å hente pengene tilbake, hvis du mottar feil vare eller enda verre, hvis varen uteblir. Det kan være kjekt hvis du handler for eksempel fra et selskap på internettet. For her er det større risiko for at salgsstedet plutselig blir utilgjengelig etter handelen.

Men ingen av disse gode grunnene for å skaffe seg kredittkort er spesielt relevante for en brush up på Jan Thomas sitt studio.

Samfunnsansvar?

At storbanken DNB, som står bak Cresco, pusher kredittkort på denne måten, rimer dårlig med en konsernledelse som påberoper seg samfunnsansvar.

Vi har dessuten alle hørt hvor trist og lei konsernsjef Bjerke er for at ikke alle får låne penger til kjøp av bolig. Tynges husholdningene ytterligere med kredittgjeld, blir det ikke bedre. Faktisk vil pushing av kredittkort forlenge tristessen.

Uansett søker jeg nå om et gullkort fra Cresco. Og hvis jeg plutselig fremstår med to øyenbryn i symmetrisk skjønnhet, så vet dere at jeg har vunnet. Og ikke nok med det; i tillegg til en pit-stop på Jan Thomas Studio, vil jeg også ha blitt påspandert lunsj, middag og hotellopphold på andre kortholderes regning.

Det vil neppe glede alle de andre. Men jeg får altså en drømmedag hvor alt bare handler om meg.