Forside > Siste Nytt > Synliggjør min forsinkelse

Synliggjør min forsinkelse

5. mars, 2014
Forbrukerrådet har etterlyst statistikk som gjør det mulig for togpendlere å planlegge reisen sin.

Dette har Jernbaneverket nå lansert.

Mitt tog – Jernbaneverkets nye tjeneste

Det hjelper meg rimelig lite at 90 % av alle togene med Østfoldbanen er framme ved sin endestasjon på tida når ett av tre av togene på akkurat min avgang fra Ski til Oslo klokken 07.35 er forsinket eller innstilt. Når jeg ikke kommer fram som planlagt en av tre dager, skaper det trøbbel i hverdagen. Takket være den nye tjenesten fra Jernbaneverket, ser jeg nå at andre avganger på morgenen oftere er i rute.

Fram til nylig var det togenes forsinkelse fra endestasjon til endestasjon som ble målt, ikke kundenes forsinkelse dit de skulle. Forbrukerrådet undersøkte om statistikken stemte med forsinkelsene kundene opplevde. Vi fant at kundene ofte var forsinket til sin endestasjon selv om toget kom fram til endestasjonen på tida slik at forsinkelse ikke ble registrert.

Den nye tjenesten fra Jernbaneverket som viser forsinkelsene på ditt tog, gir deg informasjon om hvor ofte dine tog er forsinket eller innstilt på den tida av døgnet da akkurat du reiser.

Så hva kan det nye verktøyet brukes til?

  • Du kan sjekke om din avgang oftere er forsinket eller innstilt enn andre avganger – kanskje ønsker du å bytte til en avgang som oftere er i rute?
  • Dine lokalpolitikere kan sjekke hvordan punktligheten er i rushtiden på typiske pendlerstrekninger fra stasjonen i din kommune. Hvis punktligheten er dårlig sammenlignet med andre steder, kan de jobbe for at strekningen får bedre vedlikehold.
  • Den nye statistikken kan være et viktig supplement til tatoget.nsb.no som nylig ble lansert av NSB for å illustrere hvor mye man kan spare i penger, tid og klima ved å velge tog framfor bil. Forsinkelser og innstillinger er viktig informasjon å ha med i et slikt regnestykke.

Se saken på NRK Kveldsnytt 4. mars

Mye gjenstår

Det er mye som gjenstår før togreisen er så kundevennlig som den kunne vært. Vi trenger blant annet mer og tidligere informasjon når forsinkelser oppstår, enklere refusjon ved forsinkelser ut over 30 minutter på pendlerstrekningene. Dette er imidlertid et kundevennlig steg i riktig retning.

Hvis ingen vet at du er forsinket, er sjansene for at problemet blir tatt tak i minimale. Derfor kan Jernbaneverkets nye verktøy, i tillegg til å være nyttig for planlegging av hverdagen, bidra til å synliggjøre forsinkelser.

Bildet under illustrerer eksempelet Ski–Oslo:

Skjermdump fra jernbaneverket.no. Grafikk.

Foto: Skjermdump, jernbaneverket.no