Forside > Siste Nytt > Takstmenn må rydde i eget hus

Takstmenn må rydde i eget hus

12. april, 2013
Jeg sitter med en takst foran meg. Slike som fortsatt legges til grunn for handel med millionverdier mellom mennesker her i landet. Den er som boligtakster flest full av forbehold og hint.

Om en lang rekke forhold der det er mer enn viktig for mulige boligkjøpere å få presentert fakta, står det enten:

  • Ikke undersøkt
  • Anbefaler egne undersøkelser
  • Vanskelig å fastslå hva som er faktum
  • Er det fuktskader? Vanskelig å si.
  • Det er ikke gjort noen inngrep i konstruksjonen

Forbehold på forbehold

Det blir redegjort for at takstmannen ikke har flyttet møbler eller inventar, og at det tas forbehold om skader som takstmannen derfor ikke har sett.

Det  blir understreket at en verditakst ikke er en tilstandsvurdering, og at Norges Takseringsforbund anbefaler nettopp tilstandsvurdering i form av en boligsalgsrapport – som selgeren altså ikke har bestilt.

Dette er jo selvsagt ingen trøst for en boligkjøper som har få timer på seg før han må levere budet – det er rett og slett en form for «ansvarsfraskrivelse» fra takstmannen.

Men det takstmannen har funnet tid til å nevne, er at det er fine områder for å gå tur i nærheten. At det er «pent». Og selvsagt at veggene innvendig er malt og tapetsert. (Er kjøperen blind?). Og til og med noe om hvor mye sol som er på tomten.

De uerfarnes risiko

Denne takstmannens leveranse er dessverre ikke i særklasse. Takster er fulle av forbehold. I stedet for fakta, blir det ofte «hintet», slik at den erfarne boligkjøper er advart. Da kan selgerens eierskifteforsikringsselskap i tilfelle tvist påberope seg et «jammen, hvorfor sjekket du ikke før du bød, når det jo står at dette burde sjekkes nærmere?»

Det er de uerfarne boligkjøpere som løper størst risiko, de som ikke har erfaring med eierskap og ikke skjønner alvoret i alle hentydningene.

Vi er avhengige av dyktige takstmenn som forteller oss fakta om boliger. Men det er klart uheldig når de bruker sin tid på å fremheve hvor pent det er, og at det er butikker i nærheten – slikt som alle boligkjøpere selv kan ha sine subjektive meninger om.

Men de lar samtidig være å kartlegge fuktskader. Det er der vi trenger fagfolks kunnskap. Takstmenn må rydde i eget hus.

 Løst prat om preferanser og smak

  • Gi oss fakta!
  • Slutt med hint!
  • Spar oss for salgsfremmende adjektiver om hva som er «pent» og «fint».

Den markedsføringsjobben gjør selgeren og megleren mer enn gjerne  – og normalt mye bedre enn dere. Og takstmennene kjenner jo dessuten ikke uten videre til hva som er i de mulige kjøperes særlige preferanse og smak.

Deres vurderinger på dette området er derfor mer til irritasjon enn til nytte.