Forside > Siste Nytt > Taxi? Helst ikke

Taxi? Helst ikke

3. februar, 2015
Siste taxinytt på Østlandssendingen er at personer har måttet overnatte i ankomsthallen på Gardermoen fordi ingen taxisjåfører vil kjøre lokale turer.

Samtidig går Bytaxi rettens vei for å hindre at kundene på Gardermoen skal få velge taxi ut fra pris. Bytaxi går med andre ord til rettssak for å hindre at kunder får informasjon om hvor mye de ulike taxiene koster. Det er spesielt.

Hva forteller dette om taximarkedet:

  • Taximarkedet fungerer ikke godt nok som en forlengelse av kollektivtrafikken.
  • Dagens system tillater at taxieiere og sjåfører kan gi kunder et mangelfullt tilbud – i strid med forutsetningene for å ha et løyve.
  • Taxisentraler har ikke mulighet til å styre når det skal være taxier på veiene eller sjåfører på jobb.

Summen er tydelig: Taxikunder får ikke et godt nok tilbud i dag.

Sentralen Bytaxi mener kundene «fratas muligheten til å velge selv» når Taxi Depot på Gardermoen oppfordrer kundene til å sjekke priser før de setter seg inn i taxien. I hvilken annen bransje skal kundene ikke få vite hva tjenesten koster? Forbrukerrådets undersøkelse viser at 67 prosent av oss opplever at det er vanskelig å finne ut hva taxituren koster på forhånd. Mange er ikke klar over at de må betale flere hundrelapper mer med den dyreste taxien i forhold til rimeligste på en tur fra Gardermoen til Oslo.

Taxiskilt. Foto.

Foto: Colourbox.com

Priskonkurransen fungerer ikke

De færreste av oss ønsker frivillig å kaste hundrelapper ut av vinduet. Fire av fem nordmenn mener det er for dyrt å ta taxi. Problemet med høye taxipriser gjelder ikke bare på Gardermoen, men i alle byer med såkalt priskonkurranse på taxi.

Ulogisk nok er prisene mye høyere i storbyer med priskonkurranse enn der hvor staten har fastsatt en maksimalpris. Det viser at konkurransen ikke fungerer. Hovedproblemet er at sentralene ikke har noen styring med prisen.

I dag får taxieierne tillatelse til å kjøre taxi til de er 70 år gamle, og de kan selv velge fritt hvilken sentral de vil knytte seg til. De knytter seg helst til sentralene med høye priser, eller som har mange kunder i bestillingsmarkedet. Slik får vi stadig høyere priser.

Markedet må organiseres på nytt

Forbrukerrådet har foreslått at taximarkedet organiseres i selskaper. Det er en grunn til at resten av verden er organisert sånn. Det må bli slutt på at enkeltpersoner får løyver nærmest på livstid. Fylkeskommunene bør i stedet gi tillatelse til selskaper av en viss størrelse. Selskaper vil både kunne ha et regulert ansettelsesforhold til sjåførene, og de vil få en styring med når bilene skal være på veien, og når sjåfører skal være i tjeneste.

Vi oppfordrer våre politikere til å komme med en skikkelig endringspakke for taximarkedet. Først da får vi et taximarked med fornøyde kunder.
Taxiutredning