Forside > Siste Nytt > Tilsyn ber Klagehjelp endre villedende markedsføring
Firmaet Klagehjelp, som Forbrukerrådet tidligere denne måneden advarte mot, blir nå bedt av Forbrukerombudet om å stanse villedende markedsføring av Volkswagen-søksmål senest 22. september kl. 12.

Klagehjelp må dermed umiddelbart endre eller stanse all markedsføring og salg av tjenesten der dieselbileiere tilbys å delta i et gruppesøksmål.

Les saken på Forbrukerombudet.no

Som tilsynsmyndighet mener Forbrukerombudet at Klagehjelp bryter med markedsføringsloven og angrerettloven på flere punkter. Forbrukere som har meldt fra at de ønsker å delta i søksmålet, kan ikke sies å ha inngått en bindende avtale om dette.

Mange henvendelser

Forbrukerrådet har hittil i år fått over hundre henvendelser fra forbrukere om firmaet, og advarte tidligere denne måneden dieselbileiere om å inngå avtale på klagehjelp.no.

– Vi oppfordrer dieselbileiere som er berørt av utslippsjukset, om å si nei til tilbud fra Klagehjelp om å bli med på søksmål, sier Ingeborg Flønes, som er direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet. – Det foreligger ikke grunnlag for å kreve erstatning fra selger eller importør, sier hun.

Forbrukere som er berørt av dieselsaken, har likevel krav på kostnadsfri reparasjon av bilen.

– Dersom de i tillegg ønsker å klage, kan Forbrukerrådet behandle saken – gratis, sier Flønes.

 

Spørsmål om Klagehjelp?

Ta kontakt med forbrukerrådet enten ved å benytte vårt kontaktskjema  eller ved å ringe tlf: 23 400 500.

Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker