Forside > Siste Nytt > Tredobling i spørsmål om strøm i 2021
Hele 49.294 nordmenn tok kontakt med Forbrukerrådet i 2021. Strømpriser og hjemmekontor viser igjen i det folk spør om.

Forbrukeråret 2021 var sterkt preget av strøm og covid. Sjokkprisene på strøm ga nær en tredobling i antall forbrukere som kontaktet Forbrukerrådet med spørsmål om strøm, fra 777 i 2020 til 2025 i fjor.

Mer tid hjemme og mindre reiseaktivitet til utlandet viser igjen i henvendelsesstatistikken.

Livet hjemme

Trøbbel i forbindelse med reiser, reiseforsikring, kurs og fritidsaktiviteter er vanligvis noe mange spør Forbrukerrådet om. Men i fjor var det omvendt.
Pakkereiser hadde et fall på 80 prosent. Antallet spørsmål om rettigheter om flyreiser, hotell og reiseforsikring er mer enn halvert.

Mer tid hjemme ga til gjengjeld telefonstorm på andre områder.

Forbrukerrådets topp 50
# Varer og tjenester 2021 2020 Endring
1 Bruktbil 5214 5415 -4%
2 Husleie 2769 2425 14%
3 Strøm og nettleie 2025 777 161%
4 Innredning og møbler 1819 1937 -6%
5 Byggevarer 1756 1427 23%
6 Håndverkertjeneste 1737 2620 -34%
7 Flyselskap 1428 3029 -53%
8 Hvitevarer og oppvarming 1397 1167 20%
9 Bobil, MC ol 1277 1361 -6%
10 Klær og skotøy 1266 1241 2%
11 Datamaskiner og smarte produkter 1061 1148 -8%
12 Sportsutstyr og musikkinstrumenter 1029 724 42%
13 Nybil 941 807 17%
14 Mobiltelefon 889 921 -3%
15 Elektriske fritidsprodukter 820 845 -3%
16 Internettabonnement 689 726 -5%
17 Småelektrisk 623 650 -4%
18 Reparasjon og vedlikehold 579
19 Kjøp av brukt bolig 566 591 -4%
20 Næringmidler(matvarer) 557 631 -12%
21 Bolig under oppføring 538 561 -4%
22 Verksteds- og bilpleietjenester 526 437 20%
23 Dyr og tilbehør 472 393 20%
24 Mobiltelefonabonnement 460 430 7%
25 Reservedeler/tilbehør for kjøretøy 446 517 -14%
26 Parkering 441 324 36%
27 Tilbehør til hjemmet 439 412 7%
28 Sport og hobby 416 760 -45%
29 Helsetjenester 396 376 5%
30 Betalingstjenester og betalingsmidler 373 310 20%
31 Post- og budtjenester 365 262 39%
32 Smykker, klokker og sølvtøy 310 295 5%
33 Andre tjenester knyttet til fast eiendom 309
34 Andre kommunikasjonstjenester 308
35 Hoteller og annen overnatting 277 620 -55%
36 TV-tjenester 262 410 -36%
37 Inkasso 254 317 -36%
38 Personlig pleie 244 220 11%
39 Innbo- og husforsikring 243 214 14%
40 Båter og vannscooter 219 311 -30%
41 Reisebyråtjenester 217 594 -63%
42 Kultur- og underholdning 204 639 -68%
43 Pakkereiser 199 1014 -80%
44 Kjøretøy (skade og ansvar) 196 305 -36%
45 Fysiske hjelpemidler 190 155 23%
46 Andre finansielle tjenester 176
47 Kosmetikk og toalettartikler 163 247 -34%
48 Leie av bil 163 229 -29%
49 Lesestoff 157 213 -26%
50 Juridiske tjenester 156 154 1%

Trening og netthandel

Livet på hjemmekontoret tyder på at vi handler mer på nett og prøver å trene mer.

Spørsmål om sportsutstyr er opp 42 prosent. Post- og budtjenester er opp 39 prosent, sannsynligvis som følge av at vi har handlet mer på nett når det har vært restriksjoner på å dra på shopping.
Mangelen på kontakt med andre synes å ha fristet til mer bruk av dating- og kontaktannonser, der antallet forbrukerspørsmål er opp 26 prosent. Livet hjemme har også gitt en kraftig økning i folk som spør om kjæledyr, opp 20 prosent.
Mer tid hjemme har fått de handy til å starte oppussing av hus og hjem. Tallene kan tyde på at vi har gjort jobben selv, for antallet henvendelser om byggevarer er opp 23 prosent, mens spørsmål om håndverkere er ned hele 34 prosent i 2020.

Evige forbrukerproblemer

Bil og husleie er det norske forbrukere spør mest om, år etter år. Antallet spørsmål er lite påvirket av korona. Én femtedel av alle spørsmål Forbrukerrådet får, handler om bil. I fjor kom det inn 9475 spørsmål om bil, hvorav 5214 om bruktbil. Dette er omtrent uendret fra tidligere år.
Husleie er også noe mange forbrukere spør om. Her er det en svak økning fra 2425 henvendelser i 2019 til 2769 i fjor.

Lurer du på dine rettigheter som forbruker, finner du svar og gode råd på Forbrukerrådet.no

Bilde av ansatt: Henrik Ebne
Henrik Ebne
Kommunikasjonsrådgiver forbrukerrettigheter
(+47) 926 36 422
henrik.ebne@forbrukerradet.no

Presse

Abonner på vårt nyhetsvarsel

Relaterte saker