Forside > Siste Nytt > Tryggere og enklere bolighandel med nøkkelinformasjon

Tryggere og enklere bolighandel med nøkkelinformasjon

6. november, 2013
Sammenlignbar nøkkelinformasjon i alle salgsoppgaver, og muligheten til å laste ned salgsoppgavene fra nettet før visning, skal gjøre boligjakten tryggere og enklere for forbrukere.

Forbrukerombudet har sammen med Forbrukerrådet, Norges Eiendomsmeglerforbund, Eiendomsmeglerforetakenes forening, Norske Boligbyggelags Landsforbund SA og Advokatforeningens eiendomsmeglergruppe utarbeidet en ny bransjenorm for markedsføring av bolig.

Blant de største endringene fra den forrige normen er at salgsoppgaven nå skal ligge nedlastbar på nettet senest 48 timer før visning.

– Å kjøpe en bolig er en stor økonomisk avgjørelse. Derfor er det viktig at forbrukerne får mulighet til å sette seg godt inn i egenskapene til den aktuelle boligen før de går på visning, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Nøkkelinformasjon

En annen viktig endring er at eiendomsmeglerne nå skal opplyse om vesentlig nøkkelinformasjon om boligen tidlig i salgsoppgaven. Denne skal blant annet inneholde totalpris, felleskostnader, bruttoareal, antall soverom og energimerke.

– Forbrukerrådet mener dette vil gjøre det lettere å sammenligne ulike boliger med hverandre. Samlet sett håper vi at endringene i bransjenormen vil føre til en mer forbrukervennlig boligmarkedsføring, sier Forbrukerrådets direktør Randi Flesland.

Den oppdaterte bransjenormen trer i kraft 1. januar 2014, mens nøkkelinformasjonen skal være på plass senest 1. april. Den nye bransjenormen omfatter markedsføring av både boliger og fritidsboliger, og alle eiendomsmeglere er forpliktet til å følge den. Bransjeorganisasjonene har forpliktet seg til å gjøre den nye normen kjent blant sine medlemmer.

– Vi vil følge nøye med på om normen følges, og om den fungerer etter hensikten, sier Gry Nergård.

– Fornuftige tilpasninger

Også bransjeorganisasjonene er fornøyde med den nye normen:

– Lov om eiendomsmegling setter omfattende krav til opplysninger om boligene før avtaleinngåelse. Med de kravene til opplysninger i markedsføringen som det er enighet om i den reviderte bransjenormen, gis interessenter sentrale opplysninger om boligen tidlig i prosessen og bedre tid til viktige beslutninger om sitt neste hjem. Eiendomsmeglingsbransjen og forbrukermyndighetene har i mange år samarbeidet godt om bransjenormens viktige retningslinjer for å sikre tidlig og tydelig informasjon til boligkjøpere som handler gjennom eiendomsmegler.

– Tilpasningene som nå gjøres, er fornuftige og til beste for alle som er opptatt av en trygg og effektiv boligomsetning, heter det enstemmig fra de to direktørene i hhv Eiendomsmeglerforetakenes forening (EFF), Christian Vammervold Dreyer og Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF), Finn Tveter.

Pressekontakter:

Gry Nergård, forbrukerombud (Tlf: 99 00 50 80)

Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør i Forbrukerombudet (Tlf: 91 61 87 29)

Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet (Tlf: 91 10 14 20)

Thomas Bartholdsen, fagdirektør i Forbrukerrådet (Tlf: 90 84 82 81)

Finn Tveter, adm.dir. NEF  (Tlf: 91 55 43 88)

Christian Dreyer, adm.dir. EFF (Tlf: 90 72 49 99)

Finn Stormfelt, advokat Norske Boligbyggelags Landsforbund (Tlf: 90 09 34 69)

Jens Bull, eiendomsadvokatene (Tlf: 41 22 33 12)

Bransjenorm oppdatert versjon 2014