Forside > Siste Nytt > Trygt å betale med mobilen?

Trygt å betale med mobilen?

15. september, 2015
Bunnpris og Rema1000 fortalte i september at de vil gjøre det mulig for kundene å betale ved hjelp av mobiltelefon i butikkene deres. Det skal skje med løsninger som er utviklet av henholdsvis mCASH og MobilePay.

Dette kom en god tid etter at Valyou kom med en tilsvarende mulighet i en lang rekke butikker. Mange nye betalingstjenester lanseres nå, og vi har ingen god grunn til å tro at vi er ved noen metning av innovasjonen på dette området.

Liker alternativer

Og mange venter fortsatt på større internasjonale aktører. Men det gjenstår å se om disse klarer å konkurrere med de allerede etablerte nasjonale løsningene. I det hele tatt lever vi i en spennende tid når det gjelder teknologiutviklingen i tradisjonelle banktjenester.

NRK spurte nylig Forbrukerrådet om innovasjonstakten i betalingsindustrien er et forbrukerproblem. Det tror vi ikke. Forbrukere liker å ha alternativer. Når hundretusener laster ned de nye betalingsløsningene, er det et tydelig tegn på at forbrukerne vil ha dem.

Bransjen må forklare

Forbrukerrådet ser liten risiko for at de nye betalingsløsningene ikke skal få til å overføre riktig beløp fra en konto til en annen. Det vi derimot ser på som en vesentlig risiko, er hvordan fremtidens betalingsløsninger behandler informasjon om brukeren.

Som forbruker har du ikke mulighet til å sette deg inn i hvilken informasjon appene samler om deg eller vurdere om informasjonsinnsamlingen er nødvendig for å drive tjenesten. Derfor er det viktig at aktørene i bransjen er flinke til å forklare hvorfor de trenger adgang til for eksempel kontaktlisten din. Og også at de ikke bruker denne informasjonen til mer enn det de oppgir.

I tillegg trengs det et oppdatert lovverk og en sterk håndheving fra myndighetenes side, slik at forbrukefiendtlig praksis via apper blir forebygget og slått ned på.

Gode på personvern?

En betalingsløsning som er god på personvern, er en løsning som ikke samler inn mer informasjon om deg enn det som er nødvendig for å få betalingen gjennomført.

Det er slike løsninger Forbrukerrådet ønsker i markedet for betalingstjenester.
Og er det da noe problem at det samles inn data om deg når du betaler? Tja, se denne filmen fra det danske Forbrugerrådet – og bedøm selv.