Forside > Siste Nytt > Unngå å bli offer for en pirat når du handler med en privat

Unngå å bli offer for en pirat når du handler med en privat

30. mars, 2015
Nordmenn liker å søke på nettet etter gode tilbud, og ikke sjelden er selger en annen privatperson.

Forbrukerrådet megler i mange klager på bruktbilhandel mellom privatpersoner, men vi vet at folk også kjøper mobiltelefoner og møbler hvor det kan bli uenighet i ettertid.

Her kan du lese om klagesakene vi løste i 2014

Sjekk hvem du handler med

Når du kjøper noe på nettet, kan du lett glemme at den du handler med ikke nødvendigvis er den smilende profilen du ser på skjermen. Altfor ofte hører vi om selgere som fordufter så snart pengene er overført.

Mann skriver under på papir. Foto.

Foto: Colourbox.com

Gjør et nettsøk på selger. En ærlig selger er en som gjerne vil ha kontakt om noe går galt. Jo mer kontaktinformasjon som er oppgitt, jo mer troverdig er selger. Når du bruker nettsteder som er laget for kjøp og salg mellom private, som finn.no og ebay, kan du velge å bruke sikre betalingsløsninger.

Du kan dessverre oppleve at folk selger tyvegods, eller ting de ikke har i sin besittelse: Skal du kjøpe bil, kan det lønne seg å sjekke riktig eier i Motorvognregisteret. Du kan sjekke om den råflotte sykkelen er stjålet i sykkelregisteret.

Få det på papiret

Når du kjøper dyre varer som eksempelvis bil, må du bruke kontrakt, men også for mindre gjenstander kan det være greit å få det skriftlig.

Forbrukerrådet har kontrakter og råd for kjøp og salg av bil, båt, campingvogn og husdyr. Du kan også bruke vår kontrakt for gjenstander når du skal kjøpe et møbel.

Gi en frist når du slår til

Når du kjøper en vare i en internettbutikk, har du angrerett. Det har du ikke når du kjøper noe av en privatperson.

På nettet kan du fort bli forledet av bilder, eller slå til på første og beste tilbud. Kjøper du noe av en privatperson, er du bundet av avtalen. I verste fall kan selger kreve erstatning av deg hvis du ikke kjøper gjenstanden.

Slår du til på et tilbud, bør du komme med en frist. Avtalen er inngått når selger aksepterer det, og en frist gjør at du står fri etter en periode du bestemmer selv. Det er greit å sette en frist siden en selger på nettet gjerne må forholde seg til flere interesserte kjøpere

Forbrukerrådet kan hjelpe

Går handelen dårlig, kan vi hjelpe deg. Forbrukerrådet kan megle i saken. Den kan gå til Forbrukertvistutvalget om vi ikke får til en løsning, men det får vi til i 75 % av sakene.

Kjøpetips for en trygg privathandel

  • Sjekk hvem du handler med
  • Pass på at det er riktig eier
  • Husk å ha med frist når du gir tilbud
  • Bruk kontrakt
  • Ikke send penger, men bruk sikre betalingsløsninger