I undersøkelsen gjennomført av Norstat oppgir kun 2 prosent av de spurte at rådgiveren vektla gebyrer da de skulle investere i fond. Fagdirektør i Forbrukerrådet, Jorge Jensen, synes det er bekymringsverdig at bankene unnlater å prate om noe så viktig når de selger fond.
— Skal vi plassere penger i fond, bør vi tenke på hva vi sitter igjen med i fremtiden. Helt sikkert er det at høyere gebyrer gjør dypere innhogg i en mulig fremtidig avkastning. Gebyrene har stor betydning for sparingen din, sier Jensen.
Dårlig rådgivning
I nesten alle andre bransjer utgjør prislappen en del av salgsargumentene.
— Også når finansbransjen selger boliglån og forsikring benyttes pris som et argument. Men for spareprodukter har finansnæringen alltid forsøkt å gjøre prisen til et ikke-tema. Denne undersøkelsen bekrefter det, sier Jorge B. Jensen
Hele 94 prosent av privatpersoners midler i aksjefond er plassert i såkalt aktive aksjefond som i gjennomsnitt er seks ganger dyrere enn de rimelige aksjefondene – indeksfond.
— Det er et paradoks at nordmenn, som ellers er svært prisbevisste, har havnet i de desidert dyreste aksjefondene. Mye av ansvaret for dette må bankenes rådgivning ta ansvaret for.
Avkastning – ikke gebyrer
Undersøkelsen viser at bankene vektlegger historisk avkastning og rating når de skal selge sine fondsprodukter. Med det i fokus kan forbrukeren fort bli den tapende part.
— Det er som regel forbrukeren som sitter igjen som taperen når meravkastningen fra de dyre fondene forsvinner i gebyrer. Høyere gebyr er først og fremst til glede for banken. Dette er spesielt viktig å være bevisst på nå, når så mange av oss oppretter Aksjesparekonto. Aksjesparekonto er et supert produkt og anledning til å bytte ut dyre og dårlige aksjefond til fordel for gode og billige fond, forteller Jensen.
Det er komplisert å sette seg inn i vilkår for finansielle tjenester som lån og forsikring. Det gjør forbrukerne utsatt innen dette området, og en EU-studie stadfester også at forbrukere blir svært sårbare i disse situasjonene.
— Da har bankene et særskilt ansvar for å være tydelige, og gi gode råd. Isteden ser vi at de tilslører, forteller Jorge Jensen.
Hva la bankens rådgiver mest vekt på da du kjøpte fondet?
Historisk avkastning og/eller rating | 87% |
Gebyrer | 2% |
Risiko | 2% |
Langtidssparing | 2% |
Sikkerhet/ Trygghet | 2% |
Sparing | 1% |
Annet | 4% |
