Forside > Siste Nytt > Usikre forbrukere på pakkereise

Usikre forbrukere på pakkereise

17. juli, 2014
Mange kjøper pakkereise for å slappe av og unngå problemer. Forbrukerrådet har gjort en undersøkelse som viser at folk er usikre på rettighetene sine.

Bare halvparten av de spurte har kunnskap om at det er gyldig grunn til å klage hvis utsikten fra rommet ikke er som lovet, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes. Pakkereiseloven gir deg gode rettigheter. Du kan klage hvis du ikke får det som er avtalt. Hvis reisen, utsikten eller hotellet ikke er som lovet i informasjonen du har fått, kan du ha rett til et nytt rom eller prisavslag.

Far og to barn på stranda. Foto.

Foto: Colourbox.com

Du kan klage på lang vei til stranda

Tilsvarende kan du også klage hvis hotellet ligger lenger unna stranda enn lovet, legger Flønes til.

Bare fire av ti var klar over at lengre vei til stranda enn lovet, gir deg rett til å klage i undersøkelsen til Forbrukerrådet.

Men noen forbrukere har for store forventninger til hva de kan kreve. To av ti tror at et kaldt hotellrom er gyldig grunn til å klage:

– De fleste land har et annet forhold til oppvarming enn oss. Du kan derfor bare klage på kaldt rom, hvis du overnatter i et land med de samme kravene til varme på rommet. Det vil først og fremst være i Norden, sier direktøren for forbrukerservice.

Været må du leve med

Dårlig vær må du leve med. Forbrukerrådet har også spurt forbrukerne om de trodde at de kunne klage på været. Heldigvis var det bare fem prosent som svarte ja på lurespørsmålet.

– Men hvis dårlig vær gjør at charterflyet blir forsinket, eller kansellert, har du rett på å bli tatt hånd om akkurat som med vanlig rutefly når du flyr til et EU/EØS-land, sier hun.

Forbrukerrådet har laget en flykalkulator som enkelt gir deg svar på hva du har krav på ved forsinkelser. Her finner du vår flykalkulator.

Klag på stedet

– Er du misfornøyd, må du si ifra på stedet. Får du ikke respons, så klag skriftlig med en e-post eller lignende. Det er viktig at du skaffer dokumentasjon for klagen. Klager du når du er hjemme igjen, er det for seint. Reisearrangøren skal ha mulighet til å gjøre opp for seg mens du er på reisen, sier Ingeborg Flønes.

Det er ikke så lett å huske all informasjon du har fått om reisen. Derfor er det lurt å ta med seg utskrifter, eller sørg for å ha tilgang på all informasjon du har fått på mobilen.

Får du ikke det du har lovet, og selskapet ikke gjør opp for seg, kan du klage til Pakkereisenemnda.

Rapport og metode